De Waalbrug terwijl die nog in de verbredingsbouw was. Rijkswaterstaat wil de snelheidslimiet nu opschroeven van 120 naar 130.
Volledig scherm
De Waalbrug terwijl die nog in de verbredingsbouw was. Rijkswaterstaat wil de snelheidslimiet nu opschroeven van 120 naar 130. © Theo Peeters

Maas en Waals bezwaar tegen 130 op de A50

EWIJK/HERVELD - Het plan om de maximumsnelheid op de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg op te schroeven van 120 naar 130 kilometer per uur, stuit aan Maas en Waalse zijde op weerstand. De gemeente Beuningen gaat officieel bezwaar maken. Ook komt de gemeente met een eigen meetonderzoek naar geluidhinder en fijnstof- en stikstofuitstoot. 

8 reacties

  • PeterM

    4 jaar geleden
    Je hebt gelijk Oosterhout2014, het was ook meer een reactie op de stelling dat 130 de doorstroming bevordert. Snelheidsverschillen tussen de verschillende verkeersdeelnemers, terwijl de capaciteit niet toeneemt zal leiden tot ellende. Vrachtverkeer dat bij knooppunt Ewijk richting Eindhoven moet moet twee banen kruisen dat geeft nu al regelmatig stress, dat neemt alleen maar toe als het achteropkomend verkeer nog sneller mag. Voor de doorstroming zou 100 tot na Bankhoef beter werken. 
  • Oosterhout2014

    4 jaar geleden
    Normaal heb je goede punten Peter, maar ditmaal sla je de plank volledig mis. Het is nergens bewezen dat dit door de hogere snelheid komt. Maar wel door snelheidswisselingen. Rij eens van Grijsoord naar pak hem beet Hintham, dus A50/A59. Max snelheid 120/100/120/130/100 over dat stukje. En vooral bij de stukken waarin men terug moet naar 100 remmen sommige hard af wat leidt tot files en ongelukken. Voor mij mag het dat hele stuk 100, 120 of 130 zijn als het maar hetzelfde is. 
  • Doreen

    4 jaar geleden
    Goed zo Gemeente Beuningen! Ik sta achter jullie!  Wij zouden willen dat er meer gemeentes zo bewust zijn van het "vervuiling van onze omgeving.
  • PeterM

    4 jaar geleden
    Tja 130 werkt goed, zie je op de A73 ook. Iedere dag lange files door toename aantal ongelukken.... En dat allemaal voor een paar seconde tijdwinst. 
  • Fan

    4 jaar geleden
    130 km zorgt voor een gelijkmatige en snellere doorstroming ipv 120-130 en andersom. Dus uiteindelijk minder fijnstof. Als je kijkt hoeveel het beleid van de Gemeentes aan fijnstof opgeleverd heeft, schrik je je kapot. Stond net weer stationair draaiend achter een bus omdat de bushaven weg is gehaald. Was deze er nog geweest had ik door kunnen rijden en dus minder fijnstof. Stoppen, stationair draaien en weer optrekken is het slechtste wat een auto kan doen. Had de Kleine zich daar maar druk over gemaakt. Deze man is echt een (mileu) ramp voor de Gemeente. 

Maas en Waal