Volledig scherm
Ontwerper Paul Zwaan aan de slag in Wamel. © Eveline Van Elk

Made in Wamel: Pinguïns in duikvlucht aan twintig kilometer visdraad

WAMEL - Twintig kilometer aan visdraad, goed voor meer dan 5.600 draden die dit jaar in de corsowagen van de corsoclub Maal en Waal hangen. De gigantische constructie vult vrijwel de hele loods van de corsoclub. Ontwerper Paul Zwaan: ,,Ik wilde graag iets doen wat nog nooit eerder is gedaan.’’

De wagen die komende zaterdag meerijdt in het Fruitcorso Tiel is veertien meter lang, vier meter breed en meer dan vier meter hoog.

Uienlucht

In de constructie van visdraden 'duiken' vijf pinguïns, die een spoor van 'luchtbellen' in de vorm van uien achterlaten. Inmiddels hangen de uien al en de uienlucht is dan ook prominent aanwezig in de hal. Vrijwilligers zijn druk met het beplakken van de pinguïns, maar de grootste uitdaging is het plaatsen van de vislijnen.

Het spannen van de draden en rijgen van de uien is uiterst precies werk. Zwaan vertelt: ,,Eerst hingen we alle draden op en met paperclips en papiertjes konden we een basislijn trekken van het spoor voor de luchtbellen. Vrijwilligers moesten daarna één voor één de draden weer van de wagen af halen en coderen op welke hoogte de producten komen.’’ In een speciaal excel-bestand staat voor iedere draad tot op de centimeter hoe hoog de ui moet hangen en hoe groot de ui moet zijn.

Quote

Eerder wilden we bloem­kool­roos­jes gebruiken, maar die komen vandaag pas binnen

Paul Zwaan

Hobby-tuinier
De keuze voor uitsluitend uien als luchtbellen was vanwege de planning. ,,Eerder wilden we bloemkoolroosjes gebruiken, maar die komen vandaag pas binnen. Met het rijgen van de uien konden we twee weken geleden al beginnen.’’

Om de pinguïns 'in te kleuren' gebruikt Zwaan allerlei bijzondere groente-en fruitsoorten zoals paarse sperziebonen, Thaise aubergines en langwerpige pruimen, 'kwetsen'. Voor het fruit is de corsoclub afhankelijk van groothandels, maar ook van lokale kwekers en particulieren die hun producten graag delen. ,,Zo was er een enthousiaste hobby-tuinier met mooie gele cherrytomaatjes die zijn hele struik heeft leeggehaald voor ons.’’

Het innovatieve plan van Zwaan vergde meer planning dan gewoonlijk, want met deze constructie moest de club 'opnieuw het wiel uitvinden.' Het idee werd in maart gepresenteerd, en in april maakte de lasploeg het frame. Vanaf augustus staat het frame in de loods en is de club begonnen met de bouw. ,,Toen was ik er al iedere avond te vinden.’’ Maar de laatste twee weken neemt Zwaan ook vrij van zijn werk als etaleur bij de H&M zodat hij op 'corsovakantie' kan.

Volledig scherm
Ontwerper Paul Zwaan gevangen in de vele draden van zijn corsowagen. © Eveline Van Elk

Uitlaatklep
Het is voor hem een uitlaatklep. ,,Het allermooiste is de sfeer, je bouwt echt met z'n allen naar een eindresultaat toe.’’ Zwaan vertelt trots: ,,Hele generaties helpen mee. Daar zijn moeder en dochter samen aan het werk, en de kleindochtertjes zijn binnenkort ook oud genoeg om mee te helpen.’’ Dit jaar werken er zo'n zeventig vrijwilligers mee aan de wagen.

Vandaag hoopt hij de pinguïns te kunnen plaatsen zodat begonnen kan worden met het spannen van de vislijnen. Ondanks de strakke planning verwacht hij dat ze morgen volgens traditie nog lang zullen doorgaan. ,,Het hoort er wel echt bij, die corsonacht.’’ Al zullen de vrijwilligers wel scherp moeten blijven, ,,Want zelfs als één draadje een beetje scheef staat, zie je dat meteen.’’

Of de Maas en Waalse corsobouwers kans maken op de winst durft Zwaan niet te zeggen. ,,Al denk ik wel dat de vernieuwingsprijs haalbaar moet zijn. Maar een nieuwe constructie blijft gevaarlijk: het is top of flop.’’

Maas en Waal