Volledig scherm
De Maaslijn bij station Heijendaal in Nijmegen. © Bert Beelen

Actievoerder: 'Vervoer op Maaslijn al een stuk beter'

MOLENHOEK - Na een handtekeningenactie, media-aandacht en een ingreep van de provincie Limburg is de dienstverlening van Arriva op de Maaslijn al een stuk beter volgens treinreiziger Barny Versteegen.

Versteegen is tevreden met de maatregelen die vervoerder Arriva heeft genomen op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. ,,Er vallen veel minder treinen uit en er zijn ook minder vertragingen. Daardoor zitten de treinen ook niet meer bomvol.’’

In maart hield de inwoners van Molenhoek een handtekeningenactie. Om aandacht te vragen voor vertragingen en het regelmatig uitvallen van treinen. Arriva gaf na de handtekeningenactie, media-aandacht en ingrijpen van de provincie Limburg toe dat het ondermaats had gepresteerd. Volgens de vervoerder kwamen de storingen vooral door de tweedehands dieseltreinen die hij had aangeschaft.

Norm

Volledig scherm
Barny Versteegen op het perron van station Mook Molenhoek. © Theo Peeters


Arriva kondigde een serie maatregelen aan om het vervoer op de Maaslijn te verbeteren. Zo worden minder vaak treinstellen af- en aangekoppeld. Dat leverde immers veel storingen op. Ook is groot onderhoud aan de treinen sneller uitgevoerd en is er in het algemeen meer aandacht voor onderhoud. De vervoerder denkt dat hierdoor in september de dienstverlening weer aan de norm voldoet. Versteegen heeft daar vertrouwen in, ook omdat hij nu al een grote verbetering ziet.

Te laat

Op de Maaslijn vielen doordeweeks in de ochtendspits in juli vier treinen uit op station Mook Molenhoek. Dat gebeurde op één dag (7 juli), blijkt uit cijfers van ovtijden.com. De eerste drie weken van maart vielen in de ochtendspits nog op 12 dagen één of meer treinen uit. In de ochtendspits (tussen 05.30 en 09.00 uur) vertrokken toen 210 van de 293 treinen te laat vanaf het station. In juli vertrokken doordeweeks nog steeds veel treinen te laat in de vroege ochtend: 205 van de 362 (tussen 04.00 en 09.00). 

Volgens de telling van Arriva viel in februari 2017 1,9 procent van de ritten op de Maaslijn uit. Dat mag volgens het contract met de provincie Limburg maar 0,2 procent zijn. Arriva zag een verbetering in maart. De provincie zette vraagtekens bij de tellingen en besloot het zelf te gaan bijhouden. Arriva nam het vervoer op de Maaslijn in december vorig jaar over van Veolia.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland