Volledig scherm
Otis met de alcoholvrije biertjes. © Dan Cohen

Center Parcs deelt geen Radler meer uit na klacht

HEIJEN - Gasten van de vakantieparken van Center Parcs krijgen geen welkomstkoffertjes met proefproducten meer, omdat Engelsman Dan Cohen heeft geklaagd over de alcoholvrije drankjes in het pakket. 

Tijdens een verblijf op Center Parcs Heijen, half oktober, kregen zijn kinderen het pakket overhandigd. In het koffertje zaten onder meer drie alcoholvrije drankjes: alcoholvrij Heinekenbier, Radler van Amstel en ciderdrankje Jillz. Dat schoot de Engelsman in het verkeerde keelgat.

‘Ik vind het van een ongelooflijke wansmaak getuigen om deze producten direct aan kinderen te overhandigen’, schrijft Cohen in een e-mail aan Center Parcs.

Hij krijgt bijval van het Nederlandse instituut voor alcoholbeleid STAP. Ondanks dat de drankjes alcoholvrij zijn, helpen ze de merknaam van de bierproducenten te vestigen bij kinderen, zegt STAP-directeur Wim van Dalen.

Reclamecode

Volledig scherm
,,Er wordt niet publiekelijk reclame gemaakt in de media, maar op een vakantiepark. Daar schrikken we van”, zegt Wim van Dalen, directeur van STAP. Foto Cor de Kock

Hij merkt verder op dat de vrijwillige reclamecode van alcoholproducenten blijkbaar niet werkt. In die code staat dat er geen alcoholreclame mag worden gemaakt die is gericht op kinderen en jongeren onder de 18. ,,Bedrijven zoeken manieren om de code te omzeilen.” Hij noemt de manier waarop dat bij Center Parcs gebeurt ‘heel schlemielig’. ,,Er wordt niet publiekelijk reclame gemaakt in de media, maar op een vakantiepark. Daar schrikken we van.”

Center Parcs is ook geschrokken, vooral van de tweets van Dan Cohen. Het bedrijf is onmiddellijk gestopt met het uitdelen van de pakketten. ,,We nemen de mening van onze gasten serieus”, zegt woordvoerster Jackie van Buren. Voor zover bekend was Cohen de eerste die klaagde over de inhoud.

Foutje

De tekst gaat onder de foto verder

Vermoedelijk keren de gewraakte welkomstkoffertjes niet terug. Center Parcs wilde toch al overgaan op een nieuw koffertje, zegt de woordvoerster. Dat zal niet langer worden overhandigd aan kinderen. ,,Het punt is niet zozeer dat er alcoholvrije drankjes in het koffertje zitten, maar dat het pakketje aan ouders overhandigd moet worden.” Dat is bij de familie Cohen niet gebeurd en dat was fout, zegt Van Buren. ,,De ouders moeten bepalen of het kind mag hebben wat in het koffertje zit.”

Heineken meldt dat het 'nooit de bedoeling' is geweest om minderjarigen in contact te brengen met de alcoholvrije producten. Aan Cohen liet de bierproducent al eerder weten meteen met de reclame te stoppen. Cohen is er blij mee. Over de 'trage' reactie van Center Parcs is hij minder te spreken. ,,Uiteindelijk heeft een pr-medewerker me geprobeerd te bellen en een bericht achtergelaten. Daarna heb ik niets meer gehoord."

STAP-directeur Van Dalen is niet verbaasd dat juist een Engelsman het onderwerp aankaart. ,,In Engeland is er veel meer aandacht voor alcoholpreventie. Voorname artsen spreken zich daar fel uit, er zijn meer debatten en de organisaties die zich bezighouden met alcoholbeleid zijn veel groter dan hier.”

Maasland