Volledig scherm
Antiverblindingsschildjes bij Cuijk. © Ed van Alem

Extra rijbanen A73 nu geen optie, mogelijk wel betere verlichting

BOXMEER/CUIJK - Extra rijbanen op de drukke Brabantse A73 vóór 2028, vergeet het maar. Want 'vrij' geld in de begroting van het ministerie van Infrastractuur en Waterstaat voor verbreding van autosnelwegen is er pas weer vanaf 2028. 

Wel onderzoekt Rijkswaterstaat wat er mogelijk is aan extra verlichting. Deze zomer moeten resultaten voorliggen van onderzoek naar wat de gevolgen voor flora en fauna zijn, onder meer de vleermuis, als er in 2019 bij knooppunt Rijkevoort (waar de A77 op de A73 aansluit) en mogelijk ook op de Maasbrug tussen Heumen en Cuijk meer verlichting komt voor een veiliger snelweg.   

Witte streep

Extra lantaarnpalen komen bovenop kleinschalige maatregelen die de wegbeheerder vorig jaar, na onderzoek in opdracht van de verkeersminister, al heeft doorgevoerd op de Brabantse A73 in de rijrichting Nijmegen. Zoals antiverblindingsschildjes in de middenberm bij Cuijk, een langere doorgetrokken witte streep en ook een langere invoegstrook bij de oprit Cuijk en extra waarschuwingsborden bij knooppunt Rijkevoort.  

Het is volgens Rijkswaterstaat Zuid-Nederland nog te vroeg om te zeggen of de vooral afgelopen najaar ingevoerde maatregelen al effect hebben. Verkeerskundige Hans Vermeijden: ,,Het is zeker druk op de A73 tussen Boxmeer en Nijmegen. Na de economische crisis is het, zoals elders ook, veel drukker geworden. Dat zie je ook aan de vele kop-staartbotsingen.’’
Ook deze maand was het weer een paar keer raak met kettingbotsingen. 

Niet vol genoeg

Vermeijden: ,,Met pieken, in de spitsuren, is het vol. Dan wordt 80 procent van de wegcapaciteit gebruikt. Maar dat is niet vol genoeg voor direct allerlei flinke ingrepen als extra rijbanen. Dan zul je als regio, ook provincie en gemeenten, eerst moeten aantonen dat alternatieven voor een betere doorstroming geen effect hebben. Gevaar in dit stuk van de A73 zit in onderschatting. Probleem daarbij is dat het inhaalverbod voor vrachtauto's in de spits vaak overtreden wordt. Als bestuurders dan te dicht, met hoge snelheden ook, op elkaar rijden en vaak ook nog eens niet zitten op te letten, zijn ongelukken snel gebeurd.’’   

Cijfers over meer of minder ongelukken in 2017 zegt zowel Rijkswaterstaat als de politie nog niet te kunnen overleggen. Gemeten over 2016 botsten er op het 25 kilometer lange stuk tussen Boxmeer en Cuijk gemiddeld elke drie dagen wel ergens auto's op elkaar, waarbij takelbedrijven er aan te pas moesten komen.   

Ben Heiltjes

Autohulpdienst Ben Heiltjes in Cuijk zegt de laatste maanden 'minder vaak' te hoeven uitrukken voor het wegslepen van voertuigen. Ben Heiltjes: ,,Ik denk dat die antiverblindingsschildjes, ook goed om kijkersfiles tegen te gaan, en de aanpassingen bij de oprit in Cuijk al effect hebben.’’ Volgens Heiltjes wordt de drukte op de A73 tussen Boxmeer en Nijmegen ook wel 'wat opgeblazen'. ,,Bij Eindhoven, en op de A50 bij Oss, daar gebeurt veel meer.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland