Volledig scherm
De N271 bij Gennep en Heijen. © Theo Peeters

Limburg passeert Gennep met plan van aanpak voor vernieuwing van N271

GENNEP/MAASTRICHT - Hoe de provinciale weg N271 langs Gennep en Heijen er in de toekomst komt uit te zien, is nog niet duidelijk.  De inrichting van de weg moet wachten op een Limburgs plan dat de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van álle provinciale wegen vastlegt.  Toch heeft de provincie al een plan van aanpak voor de N271 gemaakt. Burgemeester Peter de Koning: ,,Het was wel fijn geweest als we daarbij betrokken waren geweest.’’

Janine van Hulsteijn van de Gennepse VVD  heeft kritische vragen gesteld over het plan van aanpak. Zij vindt dat de provincie voorbij gaat aan de geregistreerde wensen van Gennep en aan eerder gemaakte afspraken.  Zij vreest dat een nieuwe procedure opnieuw voor vertraging van de uitvoering zal zorgen.

Volgens De Koning is Gennep niet op de hoogte gehouden door de provincie van de stand van zaken. ,,Ik kan er dan ook niet inhoudelijk op ingaan .’’ 

Al jaren staat een aanpassing en herinrichting van de provinciale weg bij Heijen en Gennep op de agenda. Een ongeluk twee jaar geleden waarbij een 27-jarige man uit Groesbeek om het leven kwam, dwong de provincie veiligheidsmaatregelen te treffen. De auto was op een tractor gebotst bij regenachtig weer. Als tijdelijke oplossing kwam er een fysieke rijbaanscheiding. De rechterbaan van de twee-keer-tweebaans weg werd gereserveerd voor landbouwverkeer. 

Inmiddels zijn de middengeleiders weggehaald. Maar de aparte rijbanen voor landbouwverkeer en ander verkeer bestaan nog steeds. Limburg is nog bezig met het beslissen over hoe de weg moet worden aangepast. Gennep wil het liefst de twee-maal-tweerijbanen-inrichting houden. Maar de provincie houdt vast aan twee eenbaanswegen met een ventweg parallel aan de N271 voor landbouwverkeer.  Terwijl een meerderheid van provinciale staten het standpunt van Gennep steunt.

Varianten

Gedeputeerde Eric Geurts van Mobiliteit en Duurzaamheid onderzoekt het komende jaar welke varianten mogelijk zijn voor de weg. En ook welke wensen de verschillende gebruikers van de weg hebben. Daarom praatte hij al in Gennep met transportbedrijven. En komt er contact met de landbouwsector, toeristische sector, forenzen, hulpdiensten en gemeente Gennep. Die gebruikers kunnen ook knelpunten aangeven.

Dan worden varianten uitgewerkt en kan de provinciale politiek opnieuw een keus maken.  Dat is eind volgend jaar. In 2019 worden dan de ontwerpen gemaakt en het bestemmingsplan aangepast. De uitvoering kan dan midden 2020 beginnen. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland