Opnamestop bij zorgcentrum Symfonie in Boxmeer

BOXMEER/SINT ANTHONIS - Hulpbehoevende ouderen die voor zorg en opvang bij zorgcentrum Symfonie in Boxmeer aankloppen, staan deze zomer voor een gesloten deur.

Zorgstichting Pantein heeft besloten om voor dit zorgcentrum bij het Weijerpark een opnamestop in te stellen voor nieuwe cliënten. Die zorgstop loopt nog tot en met eind augustus en is half juni al ingesteld. Aanleiding: personeelstekort.

Hoogveld

Volledig scherm
© Thinkstock

Voor zorgcentrum Op 't Hoogveld in Sint Anthonis heeft Pantein eerder deze zomer ook een zorgstop moeten afkondigen. Die heeft, naar verluidt, enkele weken geduurd. 

Volgens Pantein is het de eerste keer dat de zorgkoepel voor haar zorgcentra in het Land van Cuijk en in Gennep heeft moeten besluiten om mensen die zorg nodig hebben te weigeren. Van opnamestops bij andere zorgcentra is, zegt een woordvoerster, nu geen sprake.

,,Door het jaar heen is het nog wel te doen’’, aldus de zegsvrouw van Pantein. ,,Maar in de zomervakantie, wanneer ook medewerkers van ons op vakantie gaan, wordt het op bepaalde plekken lastiger om aan de zorgvraag te voldoen. Dat komt door schaarste aan gekwalificeerd zorgpersoneel.’’

'Overbruggingszorg' 

Pantein heeft op dit moment 'tientallen vacatures', waarvoor hooggekwalificeerd personeel gezocht wordt. ,,De overheid stelt hiervoor extra geld beschikbaar, maar deze medewerkers zijn moeilijk te vinden. We willen voldoende en goede zorg bieden aan onze cliënten. Omdat de overheid van de mensen verlangt om steeds langer thuis te blijven wonen, komen mensen vaak ook op oudere leeftijd met een complexere zorgvraag bij ons. Dat terwijl de vraag naar zorg door de vergrijzing al toeneemt.’’
De zorgstichting zegt patiënten die nu niet terecht kunnen in zorgcentrum Symfonie, goed voor 68 appartementen, niet aan hun lot over te laten. ,,We kijken altijd of we patiënten 'overbruggingszorg' kunnen bieden. Dan spreek je van maatwerk, afhankelijk ook van iemands thuissituatie.’’

Cliëntenraad

Leo Faassen, voorzitter van de cliëntenraad van de Pantein-zorgcentra, spreekt 'gegeven de omstandigheden, van een juiste beslissing'. ,,Wij vinden dat te allen tijde de kwaliteit van zorg voorop moet staan. Daar hebben we ook vorig jaar al, tijdens de reorganisatie, op aangedrongen.’’

Dat Pantein vorig jaar, toen het voor 7,5 miljoen euro moest reorganiseren om niet failliet te gaan, ruim 150 man op straat heeft gezet, heeft niks te maken met het tekort aan zorgpersoneel nu. ,,De ontslagen medewerkers waren werkzaam in management- en ondersteunende functies’’, aldus de woordvoerster.   

Maasland