Volledig scherm
Drukte op de N264 in Sint Hubert. Inwoners pleiten voor een vrachtwagenheffing. © Ed van Alem

Sint Hubert klimt massaal in de pen om te pleiten voor vrachtwagenheffing op N264

SINT HUBERT - Inwoners van Sint Hubert hebben massaal van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vragen om vrachtwagenheffing op de N264, die dwars door het dorp loopt. Ze willen vermindering van het aantal vrachtwagens en vrezen voor toename van het vrachtverkeer wanneer in 2023 op de provinciale wegen Cuijk-Grave en Oss-Grave wél vrachtwagenheffing wordt ingevoerd en niet op de N264. Elke extra vrachtwagen vinden ze er één te veel.

Tot 7 augustus konden mensen op een website van de rijksoverheid reageren op het plan om op de Nederlandse snelwegen en een zeer beperkt aantal provinciale wegen vanaf 2023 vrachtwagenheffing in te voeren. In totaal kwamen er uit heel Nederland 140 reacties binnen. Maar liefst 60 daarvan hebben betrekking op de situatie in Sint Hubert.

‘Een vrachtwagenheffing is een mogelijkheid de overlast terug te dringen. Wordt die mogelijkheid nu niet gebruikt, dan laat het effect zich raden. Vrachtverkeer zal uitwijken naar de N264, met meer overlast tot gevolg', is een van de reacties. 

Burgemeester

Quote

Wij hebben hiermee nog maar eens een duidelijk signaal afgegeven

Han Lavrijsen, Voorzitter van de dorpsraad

Maar niet alleen bewoners van Sint Hubert klommen in de pen. Ook burgemeester Antoine Walraven van Mill en Sint Hubert, maakte van de gelegenheid gebruik een reactie te sturen. ‘Volgens ons gaat het, ondanks dat er nu binnen de kom van Sint Hubert een herinrichting wordt voorbereid, niet goed met de leefbaarheid rond deze weg', schrijft Walraven. 

Bij de voorbereiding op de vrachtwagenheffing is aangegeven dat er alleen op provinciale wegen een dergelijke heffing kan worden ingevoerd, wanneer er meer dan tweehonderd vrachtwagens meer van de weg gebruik zullen gaan maken als er elders vrachtwagenheffing wel wordt ingevoerd. 'Wij vinden het niet juist dat er alleen gekeken wordt naar de situatie als de leefbaarheid significant verder verslechtert door deze maatregel', vindt de burgemeester. ‘Er passeren nu al 12.000 voertuigen per etmaal, waarvan 20 procent vrachtverkeer. Voor de kern Sint Hubert is elke vrachtwagen er al één te veel.’

'Den Haag is aan zet'

Han Lavrijsen, voorzitter van de dorpsraad is blij met alle reacties uit het dorp. ,,Maar zeker ook van de burgemeester. Wij hebben hiermee nog maar eens een duidelijk signaal afgegeven. Nu is het afwachten wat de reactie vanuit Den Haag zal worden. Daar zijn ze nu aan zet”, zegt Lavrijsen. 

Volgens de dorpsraadvoorzitter is het nu van belang dat de politiek in beweging komt. ,,Wij hebben als dorpsraad ook nog twee brieven naar de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat gestuurd. Die verwijst naar de verklaring van de provincie dat de veranderingen niet groot genoeg zullen zijn. Maar voor de provincie mogen dan misschien de aantallen op één staan en de leefbaarheid op plaats twee komen, voor ons komt de leefbaarheid op de eerste plaats.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland