Volledig scherm
Een impressie waar DocksNLD2 moet komen. Links de Meilandsedijk, recht het pand van DSV © Gemeente Montferland

Montferland: ‘Schrijnend dat DocksNLD 2 niet beschikbaar is’

's-HEERENBERG - Bedrijven verdringen zich voor een  plek op industrieterrein DocksNLD aan de grens bij 's-Heerenberg. Maar na de jaarwisseling heeft Montferland niets meer in de aanbieding. De provincie geeft geen toestemming voor deel 2 van het bedrijventerrein dat tot aan Azewijn reikt. ,,Schrijnend”,  noemt wethouder  Walter Gerritsen de situatie.

Het industrieterrein Docks 1 aan de oostkant van 's-Heerenberg (26 hectare) is nagenoeg uitverkocht. De opties die bedrijven hadden, zijn gelicht of doorverkocht. Investeringsmaatschappij  Somerset Capital Partners, dat al eigenaar is van het iets verderop gelegen Trimodal Cargo Center ’s-Heerenberg, heeft twee percelen gekocht net als het Brabantse bedrijf Van Schijndel/Van Wanrooij. 

Andere bedrijven die zich al op DockNLD hebben gevestigd zijn Mainfright en DSV. Voor de nog beschikbare 4 hectare heeft zich een gegadigde gemeld die als 'zeer aantrekkelijk’ wordt gekenschetst door de gemeente.

Achter de feiten aan

,,Voor het eind van het jaar zit DocksNLD 1 vol, dan kunnen we voor de grote logistiek helemaal niets meer”, zegt wethouder Walter Gerritsen. 

Quote

Gewoon twee jaar nul verkopen in een tijd van hoog-conjunc­tuur

Walter Gerritsen, wethouder

,,En eerlijk gezegd vind ik dat schrijnend. We hebben dit al jaren aan zien komen en ook al die tijd gepleit bij de provincie: denk met ons mee, kijk naar de markt, kijk naar de vraag. Die groeit juist voor grote logistieke terreinen. We lopen zo achter de feiten aan. Ik zie aankomen dat we in december alles kwijt zijn en vervolgens, als we toestemming van de provincie krijgen, eerst een anderhalf tot twee jaar durende bestemmingsplanprocedure in moeten. Gewoon twee jaar nul verkopen in een tijd van hoog-conjunctuur. Daar waar je juist de kans hebt de economie van Montferland een boost te geven en daarmee de hele regio. Dit knaagt.” 

Op de rem

De provincie staat op de rem omdat ze een overschot aan bedrijventerreinen in de regio Arnhem-Nijmegen wil voorkomen. In de Liemers is sprake van een overcapaciteit van 10 hectare. De provincie dreigt terreinen te schrappen als ze niet in 2021 zijn verkocht. 

DocksNLD2 (45 hectare) nu als nieuwe werklocatie voor grote logistieke bedrijven toestaan, past niet in de visie van de provincie. Tot grote frustratie van Montferland dat samen met buurgemeenten Emmerik en Zevenaar zich presenteert en afficheert als het ‘grensoverschrijdende knooppunt EMZ, dé logistieke hotspot van Gelderland’.  

Vooraan in het rijtje

Gerritsen is er van overtuigd dat het tweede deel van DocksNLD er toch komt. ,,In het laatste overleg met de economiewethouders over het regionaal programma werklocaties is gebleken dat er op veel plekken veel sneller industriegrond wordt verkocht dan gedacht. En dan vul ik als Montferland in: je bent een hotspot en zoekt toevoeging voor een XXL locatie, dan lijk me dat Montferland vooraan in het rijtje staat.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Liemers