Volledig scherm
De percussionisten van de Volharding uit Stokkum in actie. © theo kock

Percussiespektakel laat dak van gildehuis Stokkum trillen

STOKKUM - Het dak van het tot vertrekhal van een luchthaven omgebouwde gildehuis van Stokkum leek soms te trillen bij het percussiespektakel Flight. De uitverkochte vertrekhal werd zaterdagavond door dertig slagwerkers van de Volharding uit Beek, KNA uit Zeddam en de Volharding Stokkum in de ban genomen met  slaginstrumenten in alle soorten en maten. Tot olievaten aan toe.

De detectiepoortjes en het bekende ‘mind your step’ ontbraken niet bij de entree van ‘Montferland Airport’.  De drie drumgroepen en gezagvoerder Jeroen Schinkel uit Azewijn namen het publiek mee naar diverse vakantiebestemmingen met daarbij passende muziekstukken. Van het Franse Je t’aime tot een nacht in Tunesië en een ontmoeting met Afrikaanse masai. Met djembe, marimba's, xylofonen,  vibrafonen, en oneigenlijke slaginstrumenten als olievaten en de zogeheten boomwhackers, gekleurde buizen die een bepaalde toon voortbrengen. 

,,Een superavond die naar meer smaakt’’, zegt Arjan Wanders, namens KNA een van de organisatoren van Flight. ,,Ieder orkest heeft zijn eigen karakter. Dat onderscheid in stijl van spelen kwam prima tot zijn recht. Maar het vulde elkaar ook op een wonderlijke manier aan. Het publiek reageerde er in ieder geval laaiend enthousiast op. Dit moeten we vaker doen.” 

Volledig scherm
Beeld van het percussiespektakel Flight night. © theo kock
Volledig scherm
Percussionisten van de Volharding Beek in actie. © theo kock
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Gedeputeerde: ‘Sneltrein Doetinchem-Arnhem moet in 2024 kunnen rijden’

    Gedeputeer­de: ‘Sneltrein Doetinchem-Arn­hem moet in 2024 kunnen rijden’

    DIDAM - De RegioExpress Achterhoek, een sneltrein linea recta tussen Doetinchem en Arnhem, moet in 2024 kunnen rijden. Volgens gedeputeerde Conny Bieze van Gelderland is dat een reële verwachting. De trajectverkenning is in volle gang, in de loop van komend jaar moeten de eerste resultaten duidelijkheid verschaffen hoe en wanneer er een extra trein op het dubbelspoor tussen Doetinchem de Huet en Arnhem zal rijden en wat de aanleg kost.

Liemers