Volledig scherm
De containerterminal in de haven van Emmerik. © Jan Ruland van den Brink

Schijnwerpers staan vol op logistieke hotspot Emmerik en omgeving

EMMERIK – Harde cijfers over de opbrengst van de grensoverschrijdende transportsector. Dat moet een omvangrijke studie naar de potentie van ‘logistieke hotspot’ Emmerik-Montferland-Zevenaar (EMZ) opleveren. 

Met de resultaten worden overheden in Düsseldorf,  Arnhem  en mogelijk Den Haag bestookt: het stopt niet aan de grens, het begint juist daar. En: er liggen kansen voor het grijpen.

De gemeenten Emmerik, Montferland en Zevenaar steken 120.000 euro in de studie. Een grensoverschrijdende investering die op gemeentelijk niveau niet eerder werd gepleegd. 

Het zegt wat over de inspanning die de grensgemeenten willen doen om gezien en gehoord te worden bij de landsregering Noordrijn-Westfalen, de Nederlandse overheid en de provincie Gelderland. Want daar mankeert het volgens de drie aan.

Stiefkind

Of het nu gaat om de gewenste ontwikkeling van industrieterreinen langs de snelwegen A15, A12/A3, de ontsluiting op die wegen of de modernisering van het treinstation en de uitbreiding van de containerterminal in de haven van Emmerik: de regio wordt in de ogen van de grensgemeenten aan beide zijden separaat als een stiefkind behandeld. Terwijl volgens de EMZ-initiatiefnemers juist de grensoverschrijdende samenhang gezien en gewaardeerd moet worden. 

Blinde vlek ,,We zijn een soort blinde vlek voor de landsregering in Düsseldorf, waarbij de ontwikkeling echt bij de grens ophoudt. En aan Nederlandse zijde is het omgekeerd niet veel anders. Wij hebben als grensoverschrijdende regio een hard document met gewicht nodig om ons goed te kunnen presenteren bij die overheden’’, zegt burgemeester Peter Hinze van Emmerik. 

Quote

We zijn een soort blinde vlek voor de landsrege­ring in Düsseldorf, waarbij de ontwikke­ling echt bij de grens ophoudt

Peter Hinze, burgemeester Emmerik

,,We moeten als grensoverschrijdende regio de aandacht krijgen, ze moeten ons zo aan beide zijden van de grens waarnemen.’’

Legio kansen

Collega Peter de Baat van Montferland legt de nadruk op de kansen die deze locatie met goede weg-, water- en spoorverbindingen biedt ,,Het perspectief op de langere termijn voor zowel de arbeidsmarkt als op andere terreinen is erg goed. We hebben hier zoveel kansen. Als deze regio in Duitsland of in Nederland had gelegen, was het waarschijnlijk al veel sneller en verder ontwikkeld. Dat is nu niet zo en daar willen we snel wat aan doen.” 

 Daarbij hebben de lokale bestuurders ook een aanpassing van het onderwijsaanbod in de regio voor ogen, gericht op geschoolde krachten voor de logistieke sector.

Niet een niemandsland

Udo Jessner, bedrijfsleider van Port Emmerich wijst op het groeiende aandeel van ruim 30 procent van de vracht die in de haven wordt omgeslagen van de Nederlandse grensregio komt. ,,We willen het begrip dat we hier niet in een niemandsland zitten aan de Hollandse grens waar de wereld ophoudt te bestaan. Maar een gebied waar de wereld juist begint. Waar het bruist en waar je echt wat kunt ondernemen.”

De resultaten van het onderzoek zijn in de herfst beschikbaar.

Volledig scherm
De containerterminal in de haven van Emmerik. © Jan Ruland van den Brink
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Liemers