Volledig scherm
Milieuactivist Johan Vollenbroek vindt dat automobilisten een eigen verantwoordelijkheid hebben. ,,Waarom zou je op de autobahn 200 rijden, als je met 100 ook op je bestemming komt.” © Paul Rapp

Stikstofstrijder Johan Vollenbroek: ‘Vol gas in Duitsland is ‘fuck you’ tegen het milieu’

BEEK/ ELTEN - Automobilisten die netjes 100 kilometer per uur rijden in Nederland en eenmaal vol gas gaan als ze de grens met Duitsland over zijn, zeggen ‘fuck you’ tegen het milieu. ,,Als bestuurder heb je een eigen verantwoordelijkheid. Waarom zou je op de Autobahn 200 rijden, als je met 100 ook op je bestemming komt”, zegt Johan Vollenbroek.

De Nijmegenaar staat bekend als ‘stikstofstrijder’ omdat hij met juridische procedures het kabinet dwong tot maatregelen die de uitstoot van stikstof verminderen. Het terugschroeven van de maximumsnelheid op de snelweg naar 100 kilometer per uur is er daar één van.

Volledig scherm
Op de Duitse A3, die over een lengte van ongeveer 20 kilometer langs de grens loopt, geldt geen snelheidsbeperking. © Rik Bors/ DG

In deze regio ontstaat daardoor een gekke situatie. Want wie over de A12 naar Duitsland rijdt, moet tot Beek 100 rijden. Eenmaal over de grens kun je los, want op de A3 is er vanaf Elten géén snelheidslimiet meer.

De Duitse snelweg loopt vervolgens over bijna 20 kilometer pal langs de grens met Nederland(zie graphic). Heeft dat dan geen gevolgen voor de neerslag van stikstof in ons land? Amper, weet Vollenbroek. ,,Nederland exporteert 3,5 keer zoveel stikstof als dat er via het buitenland binnenkomt. Bovendien wordt de stikstof die het verkeer uitstoot, door de regelmatige westenwind voor het grootste deel Duitsland in geblazen.”

Dit gecombineerd met het feit dat de snelheidsverlaging in héél Nederland een stikstofreductie oplevert van 0,34 procent, maakt dat de ligging van de snelweg langs de grens marginale effecten heeft voor de stikstofuitstoot in ons land.

Liemers