Advies: Geen extra weg nodig voor verkeer door Molenhoek
MOOK - De verkeersoverlast in Mook en Molenhoek, vanuit Groesbeek richting A73, kan met een betere spreiding en maatregelen op bestaande wegen worden aangepakt. Een extra weg blijft een optie, maar dan liever ten noorden van Molenhoek in plaats van door de veelbesproken Spoorzone.
Dat stelt adviesbureau Sweco in een nieuw onderzoek naar de verkeersoverlast in Mook en Molenhoek. Ook raden de onderzoekers de gemeente Mook en Middelaar aan in gesprek te gaan met de gemeente Berg en Dal omdat beslissingen over woningbouw of bedrijven in Groesbeek grote gevolgen kunnen hebben voor de verkeersdruk in Mook en Molenhoek.
Liefst 85 procent van het verkeer rijdt te hard op de Ringbaan, Heumensebaan en Groesbeekseweg
Het onderzoek, in opdracht van Mook en Middelaar om definitief duidelijkheid te scheppen in de langslepende kwestie, richt zich vooral op de Ringbaan en Heumensebaan in Molenhoek en de Groesbeekseweg in Mook. Hier rijdt in de ochtend- en avondspits veel verkeer tussen Groesbeek en de A73.
De overlast die dat geeft is niet alleen het gevolg van de hoeveelheid verkeer, constateren de onderzoekers. Maar liefst 85 procent van het verkeer rijdt te hard, er is sprake van geluidsoverlast en Mook heeft te maken met doorgaand zwaar vrachtverkeer.
Meer verkeer via Lindenlaan
Maar wat is hieraan te doen? Op korte termijn de overlast helemaal verhelpen is niet realistisch, zeggen de onderzoekers. De snelste routes vanuit Groesbeek naar de A73 lopen nu eenmaal door de gemeente Mook en Middelaar. Maar de situatie is te verbeteren, zelfs zonder dat er een nieuwe weg wordt aangelegd. Volgens de onderzoekers bieden de huidige wegen in principe voldoende ruimte en kan er met de juiste maatregelen al winst worden geboekt.
Zo is een van de voorstellen om verkeer dat vanuit Groesbeek Molenhoek binnenrijdt, direct na het smalle bruggetje over het spoor naar links te leiden, richting de Lindenlaan. Hiervoor zouden de Heumensebaan en Stationsstraat deels éénrichtingswegen moeten worden om sluipverkeer te voorkomen. De Lindenlaan wordt nu vrij weinig gebruikt en kan meer verkeer aan.
Bebording naar Venlo
,,Door het verkeer te spreiden, vergroot je de leefbaarheid op de Ringbaan en Heumensebaan in Molenhoek”, aldus onderzoeker Jolanda van Gool van Sweco. ,,De bewoners krijgen dan vooral in de ochtendspits minder over zich heen en op de Lindenlaan is daar ruimte voor. Het zal leiden tot een betere verdeling van het verkeer.”
Het voorstel is daarbij ook de inrichting van beide wegen aan te passen en de maximumsnelheid er te verlagen tot 30 kilometer per uur. Ook kan worden gekeken naar geluidswerende maatregelen.
Verder is het raadzaam, zo stellen de onderzoekers, om met de gemeenten Berg en Dal en Gennep om de tafel te gaan. De verkeersdrukte in Mook en Molenhoek is ook afhankelijk van hoeveel en wat voor type woningen Groesbeek bouwt. Ook zou daar de vergunningverlening aan bedrijven met vrachtwagens beperkt kunnen worden. Verder zou de bebording naar Venlo vanuit Groesbeek via Milsbeek kunnen gaan lopen.
Weg door Spoorzone niet logisch
Een nieuwe weg aanleggen is volgens het rapport dan niet nodig. Maar mocht de gemeente dat alsnog overwegen om de hoeveelheid verkeer in de dorpen verder te verminderen, dan zou Sweco niet kiezen voor een omstreden weg door de groene Spoorzone in Molenhoek. Niet logisch, oordelen de onderzoekers. Investeer dan liever in een sterke oost-westverbinding ten noorden van Molenhoek die aansluit op de grote kruising van de Rijksweg en de Jan J. Ludenlaan.
Het college van burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar buigt zich over het rapport en komt in het eerste kwartaal van 2023 met een voorstel naar de gemeenteraad.
Politieke fracties waaronder de DGP hebben al laten weten blij te zijn dat het rapport er nu is en het de komende tijd goed te willen bestuderen. De PvdA zegt in een eerste reactie beducht te zijn voor een waterbedeffect: vermindering van problemen op de ene weg, mag niet leiden tot een verslechtering van de situatie op een andere weg.
Ook GroenLinks laat weten dat de focus iets te zeer lijkt te liggen op lokale aanpassingen aan de weg in plaats van toekomstbestendige oplossingen. De VVD is blij dat ook Sweco geen voorstander is van een weg door de Spoorzone, maar is bezorgd over de eenrichting-optie op de Heumensebaan die zou kunnen leiden tot meer problemen in de wijken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht. -
Wat we kunnen leren van praten over onze stoelgang: ‘We hebben allemaal weleens diarree’
Mensen vinden het vaak ongemakkelijk om over diarree te praten of om ermee naar de huisarts te gaan. Vaak is deze dunne ontlasting vrij onschuldig, maar wanneer is het slim om naar de dokter te gaan? En wat doe je als een kind diarree heeft? -
PREMIUM
Treinen Maaslijn rijden niet, reizigers blij met een vol buurtbusje: ‘Ik heb wel een dag uitgekozen, hè’
CUIJK - Als hij op het informatiepaneel op het perron van station Cuijk in het rood overal ‘cancelled’ ziet staan, zakt de moed hem even in de schoenen. ,,Oh nee’’, klinkt het. ,,Ik reis altijd met de trein naar mijn school in Boxmeer”, zegt de 16-jarige Jamal Emad. -
PREMIUM2
Nijmegen treurt en helpt na rampzalige aardbevingen: ‘Mijn familie in Turkije kan niet terug naar huis’
Angst voor wat de komende dagen gaan brengen, zorgen over hoe het inwoners in het rampgebied nu vergaat. Turken en Syriërs in Nijmegen treuren na de rampzalige aardbevingen daar. Van allerlei kanten komt er hulp. -
PREMIUM1
Bij Nijmeegs drugshuis zijn rolluiken áltijd omlaag, maar de bewoners ‘leken geen criminelen’
Rolluiken die al meer dan een jaar continu omlaag zijn. Het is al tijden hét signaal dat iets niet pluis is in een woning in de Nijmeegse wijk Meijhorst. De politie arresteerde er dinsdag een 66-jarige vrouw en haar drie zoons van 21, 24 en 27 jaar.
-
Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee
Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben. -
-
-
update
Urenlange politieactie in Nijmeegse wijk Meijhorst, auto’s in beslag genomen
Bij een urenlange politieactie in de wijk Meijhorst zijn dinsdag verschillende auto's in beslag genomen. De politie was al die tijd met politiebusjes voor een woning aanwezig, zeggen geschrokken buurtbewoners. -
Heumense politiek: ‘Gemeentegeld voor jubileumfeesten’
Verenigingen en andere organisaties die een bijzonder jubileum vieren, moeten bij de gemeente Heumen kunnen aankloppen voor subsidie. De nieuwe regel moet van de voltallige gemeenteraad snel ingaan, zodat carnavalsvereniging De Dwarsliggers nog geld kan krijgen voor een groot jubileumfeest in juni.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Van Lieshout