Volledig scherm
Peter Giesberts van milieuclub Animo bij een eik waarvan hij vreest dat die moet wijken voor een nieuw fietspad. © Theo Peeters

Milieuclub Mook: 'Spaar eiken bij aanleg van nieuw fietspad'

MOOK - Milieuclub Animo uit Mook wil voorkomen dat bij de aanleg van het fietspad tussen de nieuwe fietsbrug over de Maas en het spoortunneltje waardevolle eiken sneuvelen. 

Volgens voorzitter Peter Giesberts is er eenvoudig een route te bedenken waarbij tientallen bomen gespaard blijven. ,,Daar gaan we ons heel hard voor maken."

De natuurclub trekt aan de bel op het moment dat het exacte tracé van het fietspad langs het spoor, onderdeel van de snelfietsroute tussen Cuijk en Nijmegen, nog niet vaststaat. Is Animo voorbarig? ,,Misschien wel", zegt Giesberts, ,,maar we willen voorkomen dat er straks een situatie ontstaat die we niet meer terug kunnen draaien."

Twee jaar geleden werden leden van Animo voor het eerst gealarmeerd toen er op bomen, vlak naast het spoor, rode stippen waren geschilderd. Dat was volgens de club een teken dat er ook waardevolle eiken op de nominatie stonden om gekapt te worden voor het nieuwe fietspad. 

Aannemer

,,Toen kregen we te horen dat we ons geen zorgen hoefden te maken", zegt Giesberts. ,,Er stond niets vast. Er was ook nog geen aannemer gevonden die de fietsbrug over de Maas zou maken."

Die is er nu wel. In juli werd bekend dat de brug wordt gebouwd door de combinatie ZÜBLIN-HSM. Het gaat om een constructie naast de spoorbrug. Het bouwen van de nieuwe oversteek, ook voor voetgangers, kost 12 miljoen euro. De gemeenten Cuijk en Mook verwachten dat er vanaf het najaar van 2020 dagelijks 1600 fietsers over rijden.  

Champagne

Quote

Door het pad iets verder van het spoortalud vandaan te leggen, krijgen fietsers ook een betere aanslui­ting op de tunnel onder het spoor.

Voorzitter Peter Giesberts

,,We moeten voorkomen dat de mensen van de gemeenten en andere betrokkenen bij de opening van het fietspad straks met de champagneglazen in de hand staan, maar dat er voor dat milieuvriendelijke pad wel tientallen mooie bomen zijn gekapt. Sommige zijn tachtig jaar oud."

Het is volgens Animo niet moeilijk om het pad aan te leggen op een manier waarbij waardevol groen wordt gespaard. ,,Er is ruimte genoeg. Door het pad iets verder van het spoortalud vandaan te leggen, krijgen fietsers ook een betere aansluiting op de tunnel onder het spoor: geen haakse bocht, maar een flauwe bocht." Het is de bedoeling dat die tunnel nog dit jaar open gaat. 

Giesberts pleit ook voor een nieuw faunaonderzoek. Bij een snelle inventarisatie in 2016 bleek dat de bomen langs het spoor mogelijk een route vormen waar vleermuizen migreren. Zekerheid was er niet. 

,,We willen weten of de informatie van toen is verouderd, of de situatie langs het spoor is veranderd." 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Nijmegen e.o.