'n Goed glas: Afkicken als aanbiedingenjunk

'n Goed glasTerug van vakantie spendeerde ik de middag om mijn post te openen, zowel die van de brievenbus als emailbox. Ik werd bedolven door de aanbiedingen: van drie voor de prijs van twee en kortingen van wel 40 procent tot zes halen, vijf betalen!

Nu ben ik op zich wel in voor een deal. Vooral als je een fles gratis krijgt als je er eentje koopt! Daarom staat mijn keukenkastje ook vol met afwasmiddel dat ik (voorlopig) niet nodig heb.

Het probleem voor wijnproducenten is dat consumenten rare schepsels zijn. Loyaliteit, een eigenschap die hoog wordt gewaardeerd door merken, bestaat nauwelijks als het op wijn aankomt. Aanbiedingen zijn dermate ingebed in onze cultuur dat als je een beetje handig bent in het rondshoppen, je nooit de 'reguliere' prijs voor een fles Chileense of Kaapse wijn hoeft te betalen. Hoe hoger de kortingen, hoe meer we aanbiedingenjunks worden.

Ik zie dat voorlopig ook niet veranderen. Niet alleen omdat er een surplus aan wijn is, maar ook omdat we in een supermarktoorlog zitten. En aanbiedingen trekken klanten. De ironie is dat het zorgt voor een vicieuze cirkel die uiteindelijk leidt tot minder keuze en slechtere kwaliteit wijn.

Om als producent namelijk een kans op het schap van AH, Jumbo of Superunie te maken, moet je met wel heell aantrekkelijke aanbiedingen op de proppen komen. Zó aantrekkelijk dat alleen de grote merken dat spel nog kunnen spelen. En dat is dan ook de reden waarom de schappen van onze kruideniers vol liggen met wijnen van slechts een handvol producenten. Om de supers echter de kortingen te geven die ze willen, worden ook die grote producenten steeds meer gedwongen om kosten en dus kwaliteit te verlagen. Uiteindelijk betalen we dus minder maar krijgen we ook mindere kwaliteit. Per saldo gaat iedereen – behalve de supermarkt – erop achteruit.

Gelukkig zijn er nog steeds een paar wijnen op de schappen van onze supermarkten, zoals mijn wijntip van deze week, die niet aan de aanbiedingengekte meedoen.

Ze zijn zeldzamer en zeldzamer maar wel de wijnen die u verdient.

Volledig scherm
IPTCBron ROH Wijnkenner Chris Alblas proeft jubileumwijnen Robbers & Van den Hoogen samen met directeur Marcel Donders van het wijnhuis. Arnhem © ROLF HENSEL
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.