Volledig scherm
© ROLF HENSEL

'n Goed glas: Hoe conservatief zijn we?

De wijnhandel is veel minder conservatief dan dertig jaar geleden toen ik er voor het eerst mee kennismaakte, al zeg ik het zelf. In de tijd van Pieter de Bruijn, Pieter Taselaar, Jan-Hein Verlinden en Theo Penris in hun twee- dan wel driedelige pakken met das was de Nieuwe Wereld grotendeels absent en innovatie een vies woord. Het was de tijd van bordeaux, bourgogne, port, sherry, moezelwijnen en rioja. Dat was het.

Nu moet ik toegeven dat ik persoonlijk niets tegen een beetje traditie heb. Als je bij De Bruijn in het kantoor aan de Bijleveldsingel in Nijmegen zit met die klassieke houten lambrisering, voel je toch net iets specialer dan bij de 'Appie' tussen de aanbiedingen. En toch, bedacht ik afgelopen week, ben ik ook trots op wat er allemaal veranderd is in die dertig jaar - en mijn hele bescheiden rol in die revolutie.

Volledig scherm

Want wijn is gedemocratiseerd. Van elitedrank geworden tot dagelijkse behoefte die je samen met de aardappels, vlees en groente koopt. De wijnhandel van nu is diverser en dynamischer dan ooit. Soms klaag ik wel eens over de consolidatie van de sector en teloorgang van de echte specialist. Maar loop eens een AH-XL binnen en je treft er wijnen aan uit wel twintig landen -of meer. We hebben tegenwoordig biologische wijnen, natuurwijnen, fruitwijnen en Fair Trade.

Allemaal mooi, zult u zeggen, maar wat is het volgende? Waar gaan we heen? Als ik heel eerlijk ben, zie ik geen wereldschokkende innovaties op wijngebied zelf. Maar qua marketing zie ik wel het een en ander komen. We kunnen nog grote stappen maken op het vlak van verpakking en gebruik van het internet en andere media om wijnen aan de man te brengen. 

Sommige producenten doen dat al maar ze zijn in de minderheid. De meeste vertrouwen puur op hun product, dat vaak een ouderwets etiket draagt en nauwelijks weet te communiceren met de huidige generatie. We mogen misschien minder conservatief zijn dan 30 jaar geleden, maar erg vooruitstrevend zijn we ook weer niet.

Wat we er zelf ook van zeggen...

Reageren? redactie.specials@gelderlander.nl

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.