Volledig scherm
Foto: AD

'n Goed glas: Rioja, de derde dimensie

De stijl en kwaliteit van rioja's wordt al decennia afgemeten aan de tijd die de wijnen hebben doorgebracht op eikenhouten vaten. Terwijl in de rest van de wereld het vooral gaat over de wijngaarden, de bodemsoorten en de stokken is het in Rioja lange tijd maar over één ding gegaan: hoe lang hebben de wijnen op de barriques gelegen? Decennialang werd dit trots aangeduid met de etiket-termen Crianza, Reserva en Gran Reserva.

Desalniettemin, achter de schermen, waren het altijd al de wijngaarden en niet de vaten die verantwoordelijk waren voor de beste wijnen. Tot 1880 (opkomst druifluis in Bordeaux) kochten de meeste Riojahuizen druiven van vele kleine druiventelers en mengden de wijnen tot een bepaalde 'huisstijl'. Die hadden vaak geen specifieke herkomstbenaming en zelfs geen jaartal. Wat dat betreft, leek de sector lange tijd op die van champagne. Het jaartal op het etiket kwam pas en vogue in de jaren zestig.

In de eeuw daarop veranderde er echter veel in Rioja, en dat had vooral te maken met de opkomst van bodega's die een moderne stijl maakten, vooral op het fruit gericht. De moderne stijl was een alternatief voor de traditie; ook al was er kritiek dat ze te internationaal werden omdat ze Frans in plaats van Amerikaans eiken gebruikten met meer nieuwe vaten dan daarvoor. Inmiddels leven beide stijlen naast elkaar in Rioja.

Innovatie

Maar dat is niet het hele verhaal. In de afgelopen twee decennia is er een nieuwe, derde ontwikkeling zichtbaar: dat van terroir over traditie en innovatie. Dat ontstond toen oorspronkelijke druiventelers zelf wijn gingen maken, onder wie Abel Mendoza Monge. De trend werd versterkt door de terugkeer van twee weggelopen zonen van het gebied: Álvaro Palacios, en Telmo Rodríguez. Ook deze twee charismatische wijnmakers legden de nadruk vooral op de 'plaats'van waar het fruit vandaan kwam: de wijngaard.

Voorlopig zijn de drie Rioja sub zones (Alta, Alavesa, Baja) nog huiverig om alle aandacht aan wijngaarden te geven. Maar de trend is onomkeerbaar wat mij betreft. De toekomst, ook in Rioja, ligt in de wijngaard. Denk aan wijnen als Viña El Pisón en Calvario. Zij zijn het voorbeeld van Rioja's derde dimensie.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.