Volledig scherm
NEC presenteert de Belgische aanwinst Leroy Labylle bij Chocolade Belga in het centrum van Nijmegen. © Broer van den Boom

NEC zoekt supporters op buiten De Goffert

NIJMEGEN - Voetbalclub NEC verrast deze zomer met presentaties van nieuwe spelers op bijzondere locaties: in de Stevenskerk, in een chocolaterie, basisschool of achtertuin van een supporter. Algemeen directeur Wilco van Schaik: ,,NEC komt naar je toe deze zomer.’’

De Nijmeegse eerstedivisionist wil zo de band met de achterban en de stad aanhalen, legt Van Schaik uit. ,,Supporters zijn trots op NEC en op de stad. Dat hebben we geprobeerd te koppelen. Voor het eerst kunnen ze bovendien ook bij een spelerspresentatie aanwezig zijn. Die club is van ons allemaal.’’

Branding

Volledig scherm
Mathias Bossaerts bij zijn presentatie op basisschool NSV 2 in Nijmegen. © David van Haren

Zo maakte NEC de komst van Mathias Bossaerts dinsdagochtend bekend in de aula van de Nijmeegse basisschool NSV 2 voor zo'n tweehonderd leerlingen. ,,Dit is voor Mathias natuurlijk veel leuker dan een standaard verhaaltje in een vierkant hok waar een aantal journalisten voor hem zitten. Ik denk dat er nog nooit een voetballer in een basisschool of kerk is gepresenteerd.’’

De dadendrang 
buiten het veld komt niet uit de lucht vallen. Van Schaik had eerder FC Utrecht onder zijn hoede waar hij dezelfde strategie volgde. ,,Het is natuurlijk branding van een voetbalclub. Ik heb achttien jaar een reclamebureau gehad. Wil je een uitstraling hebben, dan moet je naar de supporters toe.’’

Zaadjes planten

NEC pakt niet alleen uit met spelerspresentaties, maar introduceerde bijvoorbeeld ook een retro uitshirt, is veel actiever op sociale media en timmert maatschappelijk aan de weg. De club verstevigt de band met supporters, scholen, amateurclubs en business-leden. 

Van Schaik: ,,Het is niet even iets leuks doen, alles heeft een doel. Maar het moet wel echt zijn en vanuit het ‘hert’. We zijn zaadjes aan het planten rond NEC. Als we op het veld presteren, gaat alles bloeien. Dan gaan we drie, vier sprongen vooruit.’’

Volledig scherm
Aanwinst Josef Kvida (links) en technisch directeur van NEC Remco Oversier heffen het glas samen met supporter Karel van Rooy in zijn achtertuin. © Broer van den Boom

NEC heeft ook betekenis buiten het veld

kader NEC Doelbewust, de maatschappelijke tak van de Nijmeegse voetbalclub NEC, bestaat dit jaar tien jaar. Daarom houdt NEC in de week van 10 september diverse activiteiten. 'NEC in Concert', dat die maandagavond in het Openluchttheater van het Goffertpark wordt gehouden, springt daarbij het meest in het oog.

Pianiste Iris de Hond verzorgt dan een optreden voor zo'n 1.000 minima uit de regio Nijmegen. Het gaat om mensen die weinig te besteden hebben en wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken, vertelt Wilco van Schaijk, algemeen directeur van NEC.

,,Wij willen als club graag iets betekenen voor de regio. En dan niet alleen tijdens de wedstrijden, maar ook buiten het veld. De maatschappelijk functie die wij in een stad hebben, nemen wij zeer serieus."

Op woensdagavond is in en rondom het Goffertstadion de Stadion Fun Run, een hardloopwedstrijd van één, vijf of tien kilometer. Daarmee zamelt de club zoveel mogelijk geld in voor het Radboudumc Amalia Kinderziekenhuis.

De vrijdagavondwedstrijd van NEC tegen Jong PSV staat ten slotte in het teken van de maatschappelijke week. De Nijmeegse club treedt die avond bij wijze van uitzondering aan in compleet groene outfits. Daar staan de namen op van de maatschappelijke partners in plaats van de gebruikelijke sponsors.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.