Toneelvereniging De Kleine Komedie tijdens een van de Anatevka-repetities, met in het midden (met bril) Wil Huibers, die dit keer de rol van Golde vertolkt.
Volledig scherm
Toneelvereniging De Kleine Komedie tijdens een van de Anatevka-repetities, met in het midden (met bril) Wil Huibers, die dit keer de rol van Golde vertolkt. © Foto Raphael Drent

‘Anti-poeha-club’ waagt zich aan kroonjuweel der musicals: ‘Joh, dat durven we nooit!’

OPHEUSDEN - Sinds de succesvolle uitvoering van De Jantjes in 2012 heeft toneelvereniging De Kleine Komedie ‘de musicalsmaak’ te pakken. Dit voorjaar wordt uitgepakt met de kroonjuweel der musicals: Anatevka.

,,Joh, dat durven we nooit!”, riep Wil Huibers toen regisseur Erik van der Zee vorig voorjaar opperde Anatevka te gaan spelen. Toch waren de oprichtster van De Kleine Komedie en al haar medespelers in no time bereid zich aan de ‘de musical der musicals’ te wagen.

Toneelspelen doet ze al bijna heel haar leven en toen Wil Huibers (1947) in de jaren tachtig in Opheusden neerstreek, was zij het die besloot daar in 1987 een toneelvereniging in het leven te roepen.  

Quote

Mensen wilden duidelijk wat anders: een avondje in een heel andere wereld zijn

Wil Huibers, Oprichtster Kleine Komedie

De Kleine Komedie speelde na oprichting jarenlang louter bijspelen. Toch, na ruim twee decennia werd besloten van het bekende pad af te wijken. ,,Ten eerste omdat we zalen leeg zagen lopen. Niet omdat we zo slecht waren, maar mensen wilden duidelijk wat anders: een avondje in een heel andere wereld zijn en ‘iets’ met muziek erbij. Musicals was het antwoord en met ons 25-jarig bestaan in het vizier, besloten we in 2012 De Jantjes te gaan uitvoeren.”

Bomvolle zalen!

Anatevka, het verhaal
Zeg ‘Anatevka’ en velen reageren met ‘oh ja, die musical met dat bekende lied If I were a rich man’. Maar hoe zat het ook alweer met de plot?

Het is 1905 en in de Joodse gemeenschap Anatevka in Rusland, probeert de arme melkboer Tevye zijn vrouw Golde en vijf dochters te onderhouden. De gemeenschap heeft het zwaar: joden zijn niet geliefd en worden veelvuldig geïntimideerd. Toch probeert Tevye vast te houden aan traditie en zijn wil is ook wet. Maar nu drie van zijn dochters de huwbare leeftijd hebben, willen die eigenlijk zelf wel bepalen met wie ze gaan trouwen. Stilaan verdwijnen tradities en maken ze plaats voor nieuwe, moderne gedachten.

Anatevka (gebaseerd op een Jiddische roman uit 1894) beleefde in 1964 als Fiddler on the Roof op Broadway zijn wereldpremière. De Kleine Komedie gaat de musical viermaal spelen: 7 maart in De Sleutel in Groesbeek, 19 maart in de Tielse Agnietenhof, 4 april in ’t Mozaïek in Wijchen en 5 april in het Drutense Agoratheater. dekleinekomedie-rivierenland.nl

Bomvolle zalen waren het resultaat, waarop de toneelclub besloot veel vaker musicals te gaan spelen. ,,Het liefst zouden we er elk jaar eentje willen doen, maar dat is financieel niet haalbaar: musicals zijn heel dure producties. Toch moet je als vereniging wel elk seizoen naar buiten treden: anders vliegt de aandacht weg.” Als alternatief speelt De Kleine Komedie in musicalloze jaren daarom producties die de clubkas wat minder aantasten: ,,Vrolijke, vaak zelfgeschreven voorstellingen met lekkere verhalen en leuke liedjes.”

Is inmiddels al besloten dat er in 2022 een reprise van De Jantjes komt, ook in 2020 staat er een musical op het programma: Anatevka. ,,Regisseur Erik van der Zee kwam met het idee. Hij zei: ‘als je als vereniging echt één musical op je naam wilt zetten, is dat Anatevka. Als je die eenmaal hebt gespeeld, heb je ook echt wat gepresteerd’.”

Wil Huibers vond alleen het idee al ‘een beetje eng’. ,,Kunnen, willen en durven we dat? Maar nadat de regisseur de hele groep over het verhaal had verteld, waren we unaniem enthousiast: Anatavka zou het gaan worden.”

Fiks prijskaartje

Quote

We zijn geen poe­ha-vereniging die vindt dat alles vlekkeloos moet

Wil Huibers, Oprichtster Kleine Komedie

Zoals gezegd: aan musicals hangt een fiks prijskaartje. ,,Alleen al voor het tekstmateriaal moesten we 2.000 euro betalen. En dat was Engelstalig, dus dat moesten we vervolgens nog laten vertalen. Los van de teksten is er ook nog de muziek: voor de partituren tel je per maand 250 euro neer. Vandaar dat we die pas sinds november zijn gaan gebruiken.”

Aan ‘de Betuwse Anatevka’ werken - los van vrijwilligers achter de schermen - in het totaal 35 spelers en muzikanten mee. Al sinds april 2019 wordt er gerepeteerd. De vraag of de cast tussendoor wel eens, ter inspiratie, naar Anatevka-uitvoeringen van professionals is gaan kijken, beantwoordt Huibers stellig met ‘nee’. ,,Bewust ook niet: daar kunnen we toch niet aan tippen. Dat betekent niet dat Anatevka voor ons te hoog is gegrepen. Kijk, we zijn geen poeha-vereniging die vindt dat alles vlekkeloos moet. Een foutje mág, we zijn immers amateurs.”

Huibers zelf is lyrisch over Anatevka: ,,Het is een prachtig, oud verhaal met actuele thema’s: verbondenheid, traditie, familie, liefde, verdreven worden. Een verhaal waarbij je ook kunt proeven aan het joodse geloof. En al zitten er totale jankmomenten in het stuk, het is zeker niet te zwaar: er is ruimte voor de traan, maar zeker ook de lach.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland