Volledig scherm
Triavium kampte met slecht functionerende tourniquet poortjes. Het oude kassa- en toegangssysteem is nu weer van stal gehaald. © Bert Beelen

Bedrijf dat kassa-klus niet kreeg, schiet Triavium te hulp

NIJMEGEN - Steun uit onverwachte hoek voor schaatshal Triavium in Nijmegen. Nota bene de leverancier van het oude kassa- en poortjessysteem, is te hulp geschoten bij de problemen met de nieuwe, dit najaar geplaatste kassa's die door een concurrent zijn geleverd.

Dankzij die hulp, kon Triavium vlak voor de drukke kerstvakantieperiode het oude kassa-systeem terugplaatsen. Zo kon chaos bij de ingang goeddeels worden voorkomen.

,,Kwestie van service’’, zegt directeur Ton Cieraad van it-bedrijf De Haan uit Almere, dat tot aan dit najaar tien jaar lang het it-systeem voor de toegangscontrole van de ijsbaan leverde. Het bedrijf verloor in de zomer de Nijmeegse aanbesteding van een nieuw kassasysteem voor zowel de ijsbaan, speeltuinen De Leemkuil en Brakkefort als diverse wijkaccommodaties. Het gaat om een opdracht van 2,5 tot 3 ton.

Kuren

Het nieuwe kassa- en toegangssysteem van Triavium, dat medio oktober werd geïnstalleerd, vertoonde veel kuren: haperende tourniquets met wachtrijen voor de toegangspoortjes. Daarop besloot de gemeente eerder deze maand dat het oude kassa-systeem weer van stal moest worden gehaald. Een aantal medewerkers van De Haan is een paar dagen bezig geweest om alles om te zetten. 

Bij De Haan moesten ze best even slikken toen het deze zomer de aanbesteding verloor aan een it-bedrijf uit Eefde, erkent directeur Cieraad. ,,We scoorden op bijna alle punten gelijk, we konden precies hetzelfde systeem leveren tegen een lagere prijs, zo bleek later. Maar we verloren de aanbesteding vanwege de presentatie;  daarin beschrijf je hoe een aantal zaken in de praktijk gaan. Dat is best raar, want wij waren niet uitgenodigd om een presentatie van ons concept geven. 'We kennen jullie al', zei de gemeente.’’

Geen slechte verliezer

Toch besloot het bedrijf geen bezwaar te maken. ,,We wilden ons niet gedragen als een slechte verliezer.  Streep eronder. We zijn als bedrijf in Nederland en Europa actief. We doen bijvoorbeeld de kassasystemen met de software erachter voor online reserveringen voor De Efteling, Burgers' Zoo, het Openluchtmuseum, Park de Hoge Veluwe en De Keukenhof.’’

Overigens heeft het nieuwe it-bedrijf de toegangssystemen voor de speeltuinen en wijkcentra nog niet geleverd. Dat gebeurt in het nieuwe jaar.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.