Bromverbod in Nijmegen maakt veel tongen los: ‘waardeloos idee’; ‘ga voor landelijk verbod’ en ‘bemoeizucht!’
lezersreactiesNIJMEGEN - Het voorstel het Nijmeegse stadsbestuur om brommers, scooters en snorfiets die op benzine rijden te verbieden in de stad doet veel stof opwaaien. Op het bericht wordt massaal gereageerd op de website van De Gelderlander. De reacties variëren van complimenten voor het verbod tot 'waardeloos’.
Johan Scheers begrijp helemaal niets van het besluit: ‘Hartstikke gek! De brommers zijn ooit goedgekeurd voor op de openbare weg, nu gaat de linkse stadstaat Nijmegen ze verbieden ?’
Fred Janssen vraagt zich af of de gemeente weet wat zo'n verbod betekent: ‘Zorgt de gemeente er dan ook voor dat mensen een elektrische scooter krijgen. Denk hierbij aan alle mensen die ermee naar het werk moeten, omdat ze geen ander vervoersmiddel hebben. En kom niet aan met een sloopregeling want je jaagt die groep alleen maar op hoge kosten. De 4 takt scooter was toch een oplossing?’
Johan Kemp waarschuwt: ‘Dan pakken ze toch de auto.’
Baukje Reijnen wijst op problemen voor mensen met een beperking:,’Hoe moet dit voor mensen die niet anders kunnen? Bijv mensen met een beperking die niet kunnen fietsen en dus afhankelijk zijn van hun scooter of brommer?’
Deze mensen sporen echt niet
Gerrit Zijlstra juicht het idee toe en wil zelfs een stapje verder gaan: ‘Eindelijk! De verkoop van niet elektrische brommers per direct verbieden. En dan niet tien jaar wachten voor er een verbod komt, over drie tot vier jaar. Wie nu een nieuwe brommer wil kopen kan heus ook wel een elektrische betalen. En subsidie? Maak die inkomensafhankelijk.’
Frank de Jager vindt het hele verbod juist geen goed idee: ‘Zijn nu echt ambtenaren ons dagelijks aan het bestoken met dit soort berichten? En hier doet de Stadspartij aan mee ? Die kunnen dan ook wel inpakken. Met zijn allen moeten we op de fiets, brandneteltrui aan, en vega zijn. Welkom in Pyong Yang aan de Waal. Lijkt me juridisch lastig trouwens. En gezien de kwaliteit van de juristen bij de Gemeente Nijmegen zal dat ook wel zo zijn. Volgende stap de motoren, daarna de auto’s ? Laat ze eerst eens al die rondslingerende deel-fietsen gaan opruimen.’
Robert Jan de Bruin is voor een landelijk verbod: ‘Zou ook voor landelijke toepassing zeer wenselijk zijn. Met name de tweetakten, maar dan ook handhaven, ook op snelheid, en ook op de elektrische fietsen. Die komen je soms met 50 km per uur om de oren vliegen.’
Hans Heerkens is boos: ‘Dan ook alle stadsbussen en auto’s verbannen uit Nijmegen. Deze rijden op diesel en benzine. Wat een achterlijk gedoe. Er rijden geen duizenden brommers tegelijk door Nijmegen wel auto’s. Hoe linkser hoe gekker. Deze mensen sporen echt niet.’
Heerlijk, zo’n binnenstad zonder lawaai en stank van die vervuilende tweewielers
Ruben Vaatstra baalt ervan: ‘Auto verkocht omdat m’n brommer 1:35 doet in plaats van 1:10. Gemeentebestuur jaagt mensen zo de auto weer in.’
Robert Oeveren is voorstander van meer elektrisch rijden: ‘Verbieden vinden we allemaal niet fijn. Als we meer elektrisch gaan rijden (bijvoorbeeld elektrische scooters ) dan geeft dat minder vervuiling en lawaai. Misschien kan er ook een stimulans geboden om versneld over te stappen op elektrisch...’
Ronald Puma vindt dat Nijmegen blij moet zijn met de brommers en scooters: ‘Wees blij dat mensen niet de auto nemen, want die rijden allemaal door de stad in Nijmegen. (Uitlaatlawaai wel verbieden).’
Edwin Hinloopen is jaloers: ‘Als inwoner van een middelgrote stad ben ik jaloers op het plan van het Nijmeegse gemeentebestuur. Heerlijk, zo’n binnenstad zonder lawaai en stank van die vervuilende tweewielers.’
Beau van Eersel vindt het een top-idee: ‘Tegen die tijd zijn de eerste generatie elektrische scooter en snorfietsen ook betaalbaar. Top idee, en haalbaar ook. Zes jaar is tijd genoeg voor mensen die afhankelijk zijn van zo’n apparaat om aan een oplossing te werken. We zullen met de tijd mee moeten gaan anders reden we nu nog met paard en wagen.’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Uit (in) de regio
Een wandeling bij volle maan en een modeshow over de Middeleeuwen
Zin in een avondje muziek of theater, of liever een stevige wandeling in de natuur? In de online rubriek ‘Uit (in) de regio’ vind je diverse tips. -
foto's voor rubriek onder ons
Jouw nieuws van om de hoek als foto in de krant? Dat kan op pagina Onder Ons: mail naar onderons@gelderlander.nl
REGIO - De fotopagina Onder Ons keert terug in De Gelderlander. Daarmee biedt deze krant wekelijks een blik op al die plekken in de regio waar mensen bij elkaar zijn, nu dat weer kan. -
PREMIUM
Orchestre Partout brengt muzikale vluchtelingen bij elkaar
NIJMEGEN - In Orchestre Partout spelen bewoners van asielzoekerscentra samen. Ook Nijmegen heeft een orkest van vluchtelingen. Het geeft zondag een concert in de Lindenberg. ,,Muziek is een internationale taal. Iedereen kan meedoen.” -
Joris Gerritsen: ‘Heel erg dat de krant in sommige kringen als onbetrouwbaar wordt gezien’
NIJMEGEN - Dagblad De Gelderlander is jarig. De krant die al generaties meegaat en tegenwoordig ook digitaal te bezoeken is, bestaat 175 jaar. Het jubileum wordt op bescheiden, maar gepaste wijze gevierd. Hoofdredacteur Joris Gerritsen ziet ernaar uit. ,,De behoefte aan nieuws uit de regio wordt alleen maar groter.” -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn.
-
PREMIUM11
Veilig Verkeer Nederland: max 30 kilometer op Van Randwijckweg Beek
BEEK - Breng de maximumsnelheid op de Van Randwijckweg in Beek terug van 50 naar 30 kilometer per uur. En er moeten drempels danwel plateaus komen. Want de huidige verkeerssituatie wordt als gevaarlijk ervaren. De weg voldoet niet aan de uitgangspunten van Duurzaam Veilig, een initiatief van overheden om de verkeersveiligheid te vergroten -
-
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen.
In samenwerking met indebuurt Nijmegen
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerA.J. Opdam
maike Janssen
Maarten IJff
Annette Daams
richard Tass