Volledig scherm
De Waalkade is verboden voor autoverkeer. © DG

Camera’s moeten illegale automobilisten op Waalkade betrappen

NIJMEGEN - Op de Waalkade in Nijmegen komen camera's te hangen om auto’s te weren. Die camera’s registeren automobilisten die de kade als doorgaande route gebruiken. De Waalkade is na de renovatie van de kade verboden terrein voor auto's. Maar afgelopen zondag trokken verschillende bestuurders zich hier niets van aan.

Volledig scherm
Bussen en flanerende wandelaars op de Waalkade. Geen gelukkige combinatie, vinden bewoners. © Eigen foto

Het camerasysteem hangt er nog niet, maar dat komt eraan. ,,Dat zijn we aan het regelen, we verwachten dat dit in het najaar gereed is. Tot die tijd staan er borden en kunnen overtreders een boete krijgen”, aldus een woordvoerster van de gemeente Nijmegen.

Op de kade zijn geen bussluizen die het autoverkeer onmogelijk maken. De Waalkade moet immers bereikbaar blijven voor expeditieverkeer voor horecabedrijven en voor schepen die aanmeren aan de kade.

Zestig bussen per uur

Volledig scherm
Archieffoto uit 2017 van een bus die op de Waalkade frontaal op een auto is gebotst. © dg

Sinds zondag is het heel druk met bussen op de Waalkade. Alle lijndiensten die tot de Vierdaagse over de Burchtstraat gingen of over de singels, rijden sinds zondag over de Waalkade. Meer dan zestig per uur, zegt Frans Beerens, bewoner van het appartementencomplex boven de horecazaken aan de kade.

Met grote zorgen kijken hij en andere flatbewoners naar de taferelen die zich beneden hen afspelen, met argeloze wandelaars die lopen te flaneren, gehaaste zakenmensen met de blik op hun mobieltje, fietsers die met hoge snelheid vanaf de Voerweg rijden én de vele langsrijdende bussen.

Gevaarlijke situaties

Beerens: ,,Uitermate gevaarlijke verkeerssituaties. Ik zag zojuist een vrouw die iets opraapte op de afscheiding busbaan en loopgedeelte. Toen ze overeind kwam, stapte ze iets naar voren terwijl de bus eraan kwam. Het is gewoon levensgevaarlijk: het loopgedeelte en de rijbaan lijkt één voor de voetganger, en ook voor de fietser. Het is wachten op het eerste ongeval. Ik durf mijn drie jonge kinderen in ieder geval niet buiten te laten spelen.” 

De bewoner pleit voor een duidelijke afscheiding tussen looproute en rijbaan. Hij is niet tegen de bus. ,,Het is fantastisch dat de bus uit de Burchtstraat is. Maar de situatie die je eerst in de Burchtstraat had, hebben wij nu hier op de Waalkade.” De route over de kade moet de reistijd bekorten zodat de bus kan concurreren met de auto. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.