Volledig scherm
Chloe Sterk uit Beek wil niet meer van die in scene gezette foto's op instagram. Dit is een voorbeeld van een 'puur' beeld © Eigen foto

De strijd om de perfecte foto, blogster Chloë is er klaar mee

BEEK -  Honderdduizenden mensen zagen Chloë Sterk in filmpjes en op foto's. Maar de blogster uit Beek bij Nijmegen ging zich ergeren aan alle in scene gezette foto’s die zij en haar collega's online posten. Ze ruilde haar succesvolle fashionblog in voor een online platform met eerlijke verhalen.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen, vraagt de 28-jarige Chloë Sterk uit Beek zich af. 

Ze slaakt een zucht als ze op oudjaarsavond met een glas champagne in haar hand langs de foto’s van social influencers op Instagram scrolt. ,,De één had een nog meer bewerkte oudejaarsavond-foto dan de ander. Ik spotte zelfs iemand die het voor elkaar kreeg om een foto van zichzelf in de woonkamer te maken waarbij je ook nog eens het vuurwerk heel duidelijk door het raam kon zien. Prachtig, maar ik weet dat er vele uren werk in die foto hebben gezeten.”

Leuk maar hard

De tekst gaat onder de foto verder

Volledig scherm
Chloe Sterk uit Beek wil voortaan haar echte gezicht laten zien en niet meer in scene gezette foto's posten. Zoals deze. Want natuurlijk draag je niet zo jurkje op een kameel © Eigen foto

Social influencers zijn mensen met een heel groot bereik op social media. Hun volgers zien hen als experts en dat maakt hen interessant voor bedrijven, die de influencers betalen om hun producten te promoten. Met bijna 40.000 volgers op Instagram weet Chloë daar alles van. ,,Het is een leuke wereld, maar wel veel harder dan in de media geschetst wordt. Ik denk dat het goed is als meer mensen zich daar bewust van worden.”

Zes jaar geleden begon de Beekse met haar blog ‘Fashionista Chloe’. “Bloggen was toen nog vrij onbekend en op Instagram ging het om de gezellige kiekjes. Nu is het een keiharde business geworden, sommige influencers verdienen 1.0000 euro per post. Sinds 2016 toont Instagram foto’s niet meer chronologisch maar naar relevantie. Dat betekent dat een foto alleen opvalt als hij heel veel likes heeft. Daardoor voelen influencers enorme druk om de perfecte foto te maken. Steeds meer van hen kampen met een burn out of depressie. Dan denk ik: wat doen we elkaar aan?”

Gelukkiger

Quote

Het is een leuke wereld, maar wel veel harder dan in de media geschetst wordt.

Chloë Sterk

Eind 2017 besloot Chloë haar fashionblog aan de wilgen te hangen. Ze heeft een nieuw platform opgericht, waar ze juist zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid probeert te blijven.

,,Op DailyNonsense.nl schrijven mijn gastschrijvers en ik eerlijke artikelen over mode, reizen en eten. Toen ik onlangs in Gambia was, heb ik bijvoorbeeld een meisje uit Eindhoven geïnterviewd dat daar een lodge heeft opgericht. Als ik een inhoudelijke reactie krijg op dat verhaal, doet dat zoveel meer met me dan de honderden likes op een strandfoto.”

Chloë post nog steeds mooie foto’s op social media, maar alleen van dingen die ze ook daadwerkelijk doet. Toch voelt ook zij de druk om de perfecte foto nog wel eens. ,,Dan heb ik iets gepost en denk ik toch: hoeveel likes ga ik halen? Ik weet dat het belachelijk is, maar het is wel hoe ik mijn brood verdien. Ik denk dus dat die vraag altijd door mijn hoofd blijft spoken. Ik ben er wel veel rustiger in geworden en dat maakt mij een veel leuker en gelukkiger mens.” 

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.