Volledig scherm
De oproep van de politie Nijmegen-Noord. © Politie

Keiharde campagne politie voor fietsverlichting in Nijmegen

NIJMEGEN - Neem je donorcodicil mee, luidt het advies van de Nijmeegse politie in een nieuwe campagne, dan weet de dokter in het ziekenhuis tenminste wat hij met je organen mag doen. Het is een harde boodschap: ,,Zorg dat uw donorregistratie in orde is, u redt er levens mee.’’

En: ,,Een lampensetje is goedkoper dan de familie bellen met slecht nieuws.’’

Reacties 

De reacties op Facebook op de boodschap van de Nijmeegse politie aan alle fietsers die in het donker zonder licht rijden, zijn zonder uitzondering positief. ,,Of het nou de tekst is of de hoogte van de boete... dit werkt wel! Hier thuis staat iedereen weer op scherp.’’ ,,Goede tekst! Zeker ook het geval met smartphone gebruik op de fiets. Snap echt niet waarom men zonder licht fietst of rijdt.’’

Prikkelen
De campagne is het idee van de politie in Nijmegen zelf. ,,We hopen dat een steviger boodschap meer prikkelt’’, legt een woordvoerster van de Nijmeegse politie uit. ,,Laat mensen zich maar bewust zijn wat de gevolgen kunnen zijn van fietsen zonder licht in het donker.’’ Het is geen definitieve trendbreuk met het heel wat vriendelijker lampjes uitdelen aan fietsers zonder licht. 

,,We blijven net als andere jaren fietsers die één licht missen hierop attenderen en een lampje aanbieden’’, zegt de Nijmeegse politiewoordvoerster. Maar wie én voor én achter licht mist, kan op een bekeuring rekenen. Ter hoogte van 55 euro plus 9 euro administratiekosten om precies te zijn. In deze donkere wintermaanden zijn politieagenten er extra alert op.

Volledig scherm
De tekst van de politie Nijmegen-Zuid op social media. © Politie

Zin

Een harde campagne heeft niet altijd zin, stelt Reint Jan Renes, hoogleraar crossmediale communicatie. ,,Het krijgt even de aandacht, maar dat ebt snel weer weg. Het gaat erom of degene voor wie de boodschap bedoeld is, gevoelig is voor het thema.’’ 

De campagne moet bovendien gecombineerd worden met handhaving. Hoe hoger de kans om beboet te worden, hoe meer fietsers hun licht op orde zullen maken. Renes: ,,Je zag het ook met de Bob-campagne. Die ging gepaard met veel controles. Dan komt de boodschap wel over.’’

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.