Volledig scherm
Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (D66) tijdens het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer. © ANP

Minister prijst EU-site die artikel De Gelderlander aanmerkt als nepnieuws

NIJMEGEN - Minister Kasja Ollongren van Binnenlandse Zaken wil de EU-website die naar nepnieuws speurt, versterken. Ze vindt het 'heel goed' dat  deze EUvsDisinfo bestaat, zegt ze zaterdag in NRC Handelsblad. De Gelderlander neemt juridische stappen tegen de site omdat de krant op de lijst staat met een artikel over de maker van de Buk-raket. 

Tegenstanders vinden dat de overheid via EUvsDisinfo aan censuur doet. 

'Niet censureren, maar markeren'

Ollongren is het daar niet mee eens, zegt ze zaterdag in een interview met NRC Handelsblad. De site bepaalt volgens haar niet wat wel en niet mag. ,,Het enige wat ze doen is nepnieuws identificeren en zeggen: er is twijfel over de bron van dit nieuws. Niet censureren, maar markeren’’, aldus de minister in NRC Handelsblad.

De lijst van EUvsDisinfo ligt in Nederland onder vuur. Tweede Kamerleden vinden dat De Gelderlander direct van de lijst gehaald moet worden. Ronald van Raak van de SP vindt de lijst 'prutswerk'. ,,Die artikelen zijn nooit goed gelezen en allemaal aangedragen door een lobbyclub die pro-Oekraïne is. Nota bene een land waar helemaal geen persvrijheid is. En dat wordt dan klakkeloos op zo'n lijst gezet waardoor onze media aan de schandpaal worden genageld.’’ Van Raak heeft hierover Kamervragen gesteld aan de minister.

Ook Attje Kuiken van de PvdA laakt het EU-bureau. Eerder deze week zei ze: ,,Het verwijt dat De Gelderlander nepnieuws verspreidt, is absurd. Ik zou het bijna nepnieuws noemen. De EU-commissie maakt op deze manier een karikatuur van de strijd tegen desinformatie. Wat mij betreft moet De Gelderlander meteen van die lijst.’’

Vertaalfout

Afgelopen week werden artikelen van GeenStijl en ThePostOnline van de lijst geschrapt, nadat die hierover hadden geklaagd. Volgens EUvsDisinfo was er sprake van een vertaalfout. ,,Aan dit voorbeeld kun je zien dat ze ook mis kunnen zitten’’, zegt Ollongren in het interview. ,,Ze hebben hun fout gelukkig gecorrigeerd.’’

Op de website van De Gelderlander verscheen op 28 september 2016 het bericht 'Buk-fabrikant verwerpt conclusies MH17'. Het was een reactie op een presentatie, eerder die dag in Nederland, van een speciaal team dat concludeerde dat op 17 juli 2014 vanuit een pro-Russisch gebied een Buk-raket op het MH17-toestel is geschoten, waardoor de 298 inzittenden omkwamen. De Russische Buk-fabrikant sprak dat dus tegen in het bewuste artikel: de raket zou zijn afgevuurd door het Oekraïense leger. Daarmee heeft De Gelderlander kritiekloos pro-Russische nepinformatie verspreid, concludeert EUvsDisinfo, waarna het bericht op een openbare zwarte lijst is gezet.

’’De beschuldiging is bijna hilarisch’’, reageerde hoofdredacteur Peter Jansen van De Gelderlander eerder deze week. Het gaat om een artikel dat is gebaseerd op een bericht van het onafhankelijke persbureau ANP, dat ook door andere media in Nederland (deels) is gepubliceerd. ,,Dit is een van de talloze berichten die we over de MH-17-ramp hebben gebracht. In dit bericht laten we de fabrikant van de raket aan het woord. Het is raar om daar De Gelderlander op aan te spreken en nog vreemder om daar uitsluitend De Gelderlander op aan te spreken.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.