Volledig scherm
Beeld van de Dag van het Levenslied. Die deelt straks de tent met het nieuwe Iconic. © William Moore

Nieuw Nijmeegse festival met tribute-bands: Iconic

NIJMEGEN - Nijmegen heeft er alweer een festival bij: Iconic. Het is een festival met optredens van goede tribute-bands, die zo dicht mogelijk bij hun muzikale idolen proberen te komen. Het evenement vindt plaats in het Valkhofpark op zaterdag 11 mei, de dag vóór de Dag van het Levenslied.

En nee, dat bijt elkaar niet, denken de beide organisatoren. Sterker: ze kunnen van elkaar profiteren door de kosten te delen. ,,Want de dag vóór de Dag voor het Levenslied is het park al ingericht. De tent, het podium, de barren - alles staat er toch al,” zegt Tinus Weijkamp. 

Het festival begon eigenlijk als een idee voor een borrel of feestje waarmee de goede vrienden Weijkamp en Willem van den Berg hun 25-jarige vriendschap wilden vieren. Het pakte iets groter uit.

Weijkamp is mede-eigenaar van Van Ouds. Dat café in de Augustijnenstraat is een trefpunt van muzikanten en medewerkers van de Dag van het Levenslied, Nijmegenaren die elkaar al jaren kennen. Van den Berg, mede-organisator, speelt zelf in twee tribute-bands.

Publiekstrekker

Volledig scherm
Zanger Giuseppe Maggioni van de Italiaanse Queen tribute-band Vipers vertoont veel gelijkenis met Freddie Mercury. © eigen foto

De gemeente vond het een goed idee, het Iconic-festival. Inmiddels zijn de bands geboekt. Topact is de Italiaanse Queen-tributeband Vipers. Publiekstrekker is ook de Stones-sessions uit Zwolle. Verder zijn er tributebands Red Hot Chili Peppers, Muse en Pearl Jam Back Alive, de band van Willem van den Berg. Muziek met voor alle generaties wat. 

,,Iconische bands. We denken hiermee een breed publiek te trekken,” zegt Weijkamp. Iconic-festival rekent op minimaal 2.500 bezoekers en volgens Weijkamp lijkt het die kant op te gaan. ,,We hebben liever iets meer publiek dan een hoge entreeprijs. Omdat we de kosten delen met Dag van het Levenslied, hoeven we niet meteen de hoofdprijs te vragen.” 

Vrees voor concurrentie van elkaar, is er niet. ,,Er zal best overlap zijn tussen het publiek van Iconic en Dag van het Levenslied. De twee festivals vullen elkaar juist aan: lekker twee dagen erop uit.”

De kaartverkoop (6 euro in voorverkoop; 7,50 op de dag zelf) is inmiddels begonnen.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.