Volledig scherm
De nieuwe gemeenteraad van Nijmegen. © Gerard Verschooten

Nieuwe coalitie wil vol gas naar groenere stad

NIJMEGEN - GroenLinks, D66 en SP hebben grote ambities als het gaat om duurzaamheid. Niet uit idealisme, zeggen ze, maar omdat het moet.

Acht wijken van het gas af, een milieuzone voor auto's, mogelijk een eigen gemeentelijk warmtebedrijf en een fonds van 5 miljoen, waaruit particulieren kunnen putten voor duurzame verbeteringen aan hun woning. Bij elkaar opgeteld: het nieuwe stadsbestuur van Nijmegen gaat de komende vier jaar een nog groener beleid voeren.

Presentatie

Dat bleek gisteren bij de presentatie van het ambitieuze coalitieakkoord van GroenLinks, D66 en SP. Na twaalf lange sessies en in totaal 60 uur praten, hebben de drie elkaar gevonden. Er komen zeven wethouders, van wie twee parttimers. D66 en SP hebben er beide twee, GroenLinks heeft er drie. Bert Frings, de derde wethouder van GroenLinks, maakt zijn project voor de herziening van het Wmo-stelsel af en houdt er november 2020 mee op.

De komende vier jaar gaan elk jaar twee wijken van het gas af, althans daar wordt een begin gemaakt. Dat moet in ieder geval gebeuren in Hengstdal, Meijhorst en Bottendaal. Andere wijken zijn nog niet bekend.

Schoner en duurzamer

Volledig scherm
Er komt op termijn tóch een Nijmeegse milieuzone. © ANP

Onder aanvoering van verkiezingswinnaar GroenLinks wil het nieuwe stadsbestuur Nijmegen in sneltreinvaart groener, schoner en duurzamer maken. Daken van bedrijfspanden en woningen van corporaties worden waar het kan volgelegd met zonnepanelen. Ook verrijzen op geschikte plekken windmolens. Nijmegen zoekt ook naar geschikte locaties in buurgemeenten en de rest van de provincie.

Er komt op termijn tóch een Nijmeegse milieuzone, die de roetuitstoot met 40 procent moet verminderen. Niet alleen (vracht)autoverkeer, ook de scheepvaart op de Waal wordt hiervoor onder de loep genomen. Nijmegen wacht wel de rijksplannen voor milieuzones af. Die worden later dit jaar verwacht. Autobezit en parkeren in de wijk en bij de werkgever wordt ontmoedigd en autobezitters worden gestimuleerd hun tweede auto te gaan gebruiken als deelauto.

Noodzaak

De maatregelen, stellen de coalitiegenoten, zijn niet in de eerste plaats ingegeven door idealistische motieven, maar keiharde noodzaak om de ambitie waar te maken dat Nijmegen in 2045 energieneutraal moet zijn. De coalitie zegt te begrijpen dat dit niet vanzelf zal gaan en trekt bijvoorbeeld 5 miljoen uit om particulieren en bedrijven te helpen om te investeren in duurzame huizen en bedrijfspanden.

Er komt ook een veel breder opgezet 'energieloket', waar burgers en bedrijven terechtkunnen met vragen over bijvoorbeeld de vervanging van hun cv-ketel.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.