Volledig scherm
Linda Wilting bij de auto met het 'Linda-logo'. © Gerard Verschooten

Nijmeegse Linda mag de naam Linda niet gebruiken, vindt Linda

NIJMEGEN - Haar naam is Linda, en zo heet ook haar rijschool die ze twee jaar geleden begon: LINDA. Maar de Nijmeegse moet het logo op de lesauto veranderen. Want het lijkt te veel op de woord- en beeldmerken van LINDA., het tijdschrift van Linda de Mol.

En die zijn geregistreerd.

Dat stelt de directeur van Mood for Magazines, het bureau dat de merken LINDA. heeft laten vastleggen bij het Benelux Merkenregister. 

Nijmeegse Linda kan het blad LINDA. schade toebrengen door de verwarring die ontstaat, is de redenering. Bovendien zou de Nijmeegse rijschool te veel meeliften op de 'merkkracht en bekendheid van LINDA'.

Koude douche

Nou, Linda Wilting (32) heeft zeker niet de ervaring dat er extra leerlingen komen. Was het maar zo. ,,Waar gaat dit over? Ik rij met een auto rond met het logo Linda, want zo heet ik. En het lettertype: dat is gewoon het standaardlettertype van het tekstverwerkingsprogramma Word. En de ogen achter mijn naam zijn ook mijn eigen ogen.’’

De mail van 3 oktober kwam als een koude douche. 'LINDA. is onder een groot deel van de Nederlandse bevolking een zeer bekend merk', schrijft de zakelijk directeur van Mood for Magazines. 'Bij het zien van uw logo zal de gemiddelde consument direct de link met het merk LINDA. leggen.'

Uiterlijk 13 oktober moest ze haar logo van auto en website halen.

Schade

Oh nee, dacht ze. Want het is al best zwaar als zelfstandig ondernemer. En dan zou ze binnen tien dagen haar auto opnieuw moeten bestickeren en haar site wijzigen?

Kalm aan, zei een bevriende advocaat. Hij adviseerde haar om een mail te sturen met uitleg. Dat het om een standaardlettertype gaat, dat Linda daadwerkelijk Linda heet, dat het haar eigen ogen zijn. 'Ik hoop dat we er uit kunnen komen, want nogmaals: ik ben een eenmansrijschool en wil totaal geen schade aanrichten aan het LINDA.-magazine.'

Tijd

Lange tijd hoorde ze niks. Tot afgelopen maandag. 'Beste Linda', schrijft de directeur. 'Ik snap dat u als eenmanszaak iets meer tijd nodig hebt om uw logo aan te passen. Binnen welke termijn kunt u dat realiseren, is 1 februari 2018 haalbaar?'

Linda Wilting valt bijna van haar stoel als ze de mail leest: ,,Ik krijg geen antwoord op mijn vragen. Maar we moeten proberen eruit te komen. Ik wil gewoon leuk werken. En ik schijn goed te zijn, ze slagen allemaal. Ik doe het met mijn hart, want van een rijschool word je niet rijk.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.