Volledig scherm
Joep Bos-Coenraad heeft een computerspel ontwikkeld die achtstegroepers helpt bij hun schoolkeuze. © Flip Franssen

Op 'adventure' door de school die je wel wat lijkt

NIJMEGEN - Een middelbare school kiezen, dat is lastig. Maar een beetje achtstegroeper draait zijn hand niet om voor een computerspelletje. SSgN maakt daar nu slim gebruik van.

Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSgN) introduceert een adventure-game, een computerspel waarmee je virtueel door het gebouw kunt dwalen. Dat spel staat sinds vorige week op de website van de school. Spelers van de 'SSgN SchoolVerkenner' komen onderweg docenten en leerlingen tegen die iets vertellen en een vraag stellen. Als je genoeg vragen goed hebt, krijg je 'het geheim van SSgN' te horen.

Het spel is gemaakt door het Nijmeegse bedrijf LocalGames, dat als motto heeft: games for a reason, spellen met een doel dus. ,,Wij maken webapplicaties met een spelelement voor serieuze doeleinden’’, vertelt directeur Joep Bos-Coenraad.  Een oud-studiegenoot van Bos-Coenraad geeft les op SSgN en zo kwamen de middelbare school en LocalGames met elkaar in contact. 

Computerspel

,,We zijn altijd op zoek naar manieren om leerlingen naar onze school te trekken’’, vertelt Gijs Klaver. ,,Als conrector van de onderbouw is dat mijn taak. Een computerspel leek ons meteen wel wat. Het is helemaal van nu om kinderen ook iets te doen te geven, dan raken ze ergens sneller mee vertrouwd.’’ 

,,Dat klopt’’, vult Bos-Coenraad aan. ,,Als je een spel speelt, dan moet je nadenken over de informatie die je verzamelt. Die neem je daardoor beter in je op.’’ Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt volgens hem dat spelletjes spelen ons het gevoel geeft dat we iets te kiezen hebben, dat we autonome wezens zijn, en dat vergroot dan weer de verbondenheid met, in dit geval, de school. 

De ontwikkeling van de adventure-game over SSgN heeft enkele maanden geduurd. Bos-Coenraad: ,,We moeten eerst afspreken; welk verhaal willen we vertellen?’’ Toen dat duidelijk was, heeft de fotograaf van LocalGames onder meer 360-graden foto's gemaakt, zodat spelers op een doorsnee lesdag door de school kunnen 'lopen'. 

Tekstballonnetje

Van zestien docenten en leerlingen, de personages van de SSgN SchoolVerkenner, werd een portret gemaakt. Zo loop je in de hal meteen een lachende rector Marcel Janssen tegen het lijf. Klik je op het tekstballonnetje bij zijn hoofd, dan lees je wie hij is. De rector stelt je ook een vraag: was hij eerder wiskundeleraar of gaf hij gymles? Boven, in het biologielokaal vertelt leraar Roman dat je niet eindeloos naar hem hoeft te luisteren, in zijn les ga je snel zelf aan de slag. Roman houdt een indrukwekkende schedel onder zijn arm geklemd. Is die van een dinosaurus of van een krokodil? Klikken maar. 

Spelers van de SSgN SchoolVerkenner kunnen ook op andere zaken klikken. Bijvoorbeeld op een ingelijst en gesigneerd voetbalshirt dat in de gang hangt. Dan lees je dat dit shirt van voetballer en oud-leerling van SSgN Jasper Cillissen is. 

,,Het was lastig om alle teksten in de ballonnetjes te krijgen’’, zegt Heyta Melssen, die ook op de school werkt. ,,Het moet korter, zei Joep steeds.’’ De kunst is volgens Bos-Coenraad inderdaad om spelers niet te overvoeren. ,,Je wilt dat ze er iets van opsteken, maar ze moeten niet afhaken omdat het spel als een test voelt.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.