Volledig scherm
In de daluren zijn er minder passagiers en is er ruimte voor de pakketjes. © Paul Rapp

Pakketjes 'liften' met lijnbus naar Ooij

OOIJ - Praktisch lege bussen die richting dorpen rijden, en bezorgdiensten die op en neer gaan voor een paar pakketjes. Dat moet efficiënter kunnen, dachten ze bij de provincie Gelderland en vervoerder Breng. Dus wordt er in de Ooijpolder geëxperimenteerd met lijnbussen die naast personen ook goederen meenemen.

Lijnen 80 en 82 van busmaatschappij Breng rijden dagelijks tussen Nijmegen en de Ooij, maar in de daluren zijn er weinig passagiers. Dus worden de bussen ingezet voor het zogeheten 'cargo hitching'. Het meenemen van pakketjes voor inwoners van het gebied. ,,We testen nu met 100 huishoudens in Millingen op welke manier het bundelen van personen- en goederenvervoer kan bijdragen aan leefbaarheid en het milieu’’, zegt projectleider Birgit Hendriks van Binnenstadservice Nijmegen.

Station

Binnenstadservice Nijmegen, dat zich inzet voor duurzame logistieke oplossingen in het centrum, verzamelt de pakketjes die richting de Ooijpolder moeten. De bezorgdiensten geven bij hen de goederen af, waarna ze worden gesorteerd en gebundeld. De Binnenstadservice zet ze vervolgens klaar op het centraal station in Nijmegen, waar de lijnen 80 en 82 vertrekken. 

200 per maand

Volledig scherm
De pakketjes gaat op een steekwagen de bus in. © Paul Rapp

,,Dat gaat niet om enorme volume’’, zegt Hendriks. ,,Denk aan zo'n 200 pakketjes per maand.’’ Die pakketjes gaan met een grote roltas of steekwagen aan boord van de bus, begeleidt door twee medewerkers van zorginstelling Pluryn. ,,Voor hen is het zinvolle dagbesteding, en ze maken een leuk uitstapje richting Millingen.’’

In Millingen is een lokaal depot – een Dorpshub 
 voor de pakketten ingericht, waar de inwoners hun bestelling op kunnen halen. De hub is elke dag open van 16.00 uur tot 20.00 uur. 

Bezorgen

,,De meeste mensen fietsen of rijden na het werk gewoon even langs, ze vinden het fantastisch’’, zegt de projectleider. ,,En als pakketjes op een dag niet op zijn gehaald, dan maken wij om 20:00 uur nog even een rondje met de fiets om ze te bezorgen.’’

Hendriks denkt dat het bundelen van goederen- en personenvervoer rendementsvoordelen van 8 tot 20 procent op kan leveren. "Denk aan de reductie van het totaal aantal gereden kilometers en de lagere hoeveelheid CO2 die uitgestoten wordt.’’ De proef loopt in ieder geval tot juli volgend jaar. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Als profvoetballer was hij onoverwinnelijk, nu strijdt Hent tegen dementie
    PREMIUM

    Als profvoet­bal­ler was hij onoverwin­ne­lijk, nu strijdt Hent tegen dementie

    NIJMEGEN - Mooi beeld. Vader Hent en zoon Freek Kornelis liggen in tegenovergestelde richting languit op het voetbalveld. Ze kijken in het niets omhoog, hun hoofden naast elkaar. Freek die de emotionele woorden spreekt: ,,Als profvoetballer was mijn vader onoverwinnelijk. Hij stopte elke aanvaller en won vele wedstrijden. Tot hij zijn grootste tegenstander tegenkwam: dementie. Deze strijd is helaas nog niet te winnen.”

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.