Volledig scherm
Buurtbewoners van de Rijksstraatweg protesteren tegen de dreigende opheffing van buslijnen. © Gerard Verschooten

Protest inwoners Beek tegen verdwijnen buslijnen

videoBEEK - Verschillende inwoners van Beek komen in opstand tegen het plan om het aantal haltes waar de bus in het dorp stopt, te verminderen. Volgens dit voorstel verdwijnt lijn 57 vanaf 2018 uit Beek en stoppen de bussen van lijn 58 dan nog maar op twee plekken in het dorp, buiten de kern. 

De bussen zouden alleen nog stoppen op de kruising van de N325 (Rijksweg) en N840 en op een nog onbekende locatie, mogelijk de voetgangerstunnel onder de Rijksweg. Een online petitie tegen dit plan van busmaatschappijen Breng en het Duitse Niag is ruim 260 keer ondertekend en 60 keer gedeeld op Facebook. Ook zijn er handtekeningenlijsten weggelegd, onder meer bij de bushaltes, Primera en in de supermarkt. 

Met de leus 'de bus is goud voor jong en oud' voeren de inwoners actie. Ze verwijten de provincie dat bij de plannen geen rekening is gehouden met ouderen in het dorp. ,,Het zou rampzalig zijn. Ik ben 80 en ga vaak per bus naar Nijmegen. Die bus stopt nu nog dichtbij en wordt me zo afgepakt’’, zegt Truus Hendriks-Jacobs. 

Toerisme

Volledig scherm
Buurtbewoners Rijksstraatweg protesteren tegen eventuele opheffing buslijnen. © Gerard Verschooten

Ook raken de plannen het toerisme, zegt Bas Cuijpers (60). ,,Veel wandelaars die de Pieterpad-route lopen komen met de bus of gaan met de bus terug.’’

Scholier Hidde Huck (16) kan naar eigen zeggen niet meer met de bus naar school in Nijmegen. ,,Nu is de halte nog vlakbij, straks niet.’’

De bussen komen nu nog langs vijf haltes in Beek. Lijn 57 rijdt alleen in de spits, lijn 58 de hele dag door. Het voorstel van de vervoerders is dat lijn 57 verdwijnt en dat lijn 58 eens per half uur rijdt in plaats van eens per uur. Die bussen zouden vertrekken vanaf station Heyendaal in plaats van het Centraal Station. Zo kunnen ook studenten en het personeel van de universiteit die in het Duitse Kleef of Emmerik wonen meeprofiteren. 

Doel is het grensoverschrijdend vervoer te verbeteren, zegt een woordvoerder van de provincie. ,,Uit onderzoek van de vervoerders blijkt dat er grote stromen naar Duitsland gaan vanaf de campus. Daarheen reizen zou in de nieuwe situatie vaker en sneller kunnen. Dat kost geld en daarom gaat dat mogelijk ten koste van buslijnen die minder reizigers gebruiken.’’

Half oktober

Ook de halteplaatsen in Wyler en Kranenburg zouden verdwijnen. De woordvoerder benadrukt dat de provincie half oktober pas een besluit neemt en wil niet zeggen op welke andere plek dan de kruising van de Rijksweg met de N840 de bus mogelijk stopt. 

Quote

Die bus stopt nu nog dichtbij maar wordt me zo afgepakt.

Truus Hendriks-Jacobs

De actievoerders eisen dat de huidige situatie niet verandert. ,,Het zou een verarming zijn. Inwoners zouden in een isolement raken, omdat er dan nog amper openbaar vervoer-opties zijn’’, zegt Gieny Jansen (67), die de actie opstartte. Ook is het gevaarlijk als de bus alleen nog op de Rijksweg stopt, zegt Jelbrich de Vries (47). ,,Auto's rijden er 80 kilometer per uur en zowel de weg als het fietspad zijn volledig onverlicht.’’

De inwoners willen actie voeren 'voor het te laat is'. Het plan is de handtekeningen te overhandigen aan de provincie. ,,We nodigen hen ook uit een kijkje te nemen, zodat ze zelf zien dat de situatie niet mag veranderen’’, zegt De Vries. 

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.