Volledig scherm
Riet Rensen kreeg 15 jaar lang brieven van ING. © Paul Rapp

Riet Rensen kreeg 1.500 euro van de ING, terwijl dat niet haar geld is

NIJMEGEN - Riet Rensen uit Nijmegen krijgt al 16 jaar brieven van de ING bank, die niet voor haar bestemd zijn. Ze stuurt de brieven netjes retour, maar ze blijven komen. Ze is het zat, en zegt via de site van de bank de rekening van de persoon in kwestie op, met haar eigen personalia. 

Dit is het bizarre verhaal van een Nijmeegse, die, eigenlijk tegen wil en dank, zo een kleine 1500 euro rijker werd.

Quote

Ik werd nu toch ook wel nieuwsgie­rig. Ik dacht: nu wil ik weleens weten wat er in zit

Rensen (60) woont sinds 2002 in haar huurhuisje in Nijmegen-Oost. En vanaf het moment dat ze de woning betrok, krijgt ze post van de ING Bank op haar adres. Post, die niet voor haar bestemd is. Zoals het hoort, zegt Rensen, stuurt ze de brieven netjes retour. ,,Op de enveloppe kun je aangeven dat iemand niet woont op dat adres."

Het verandert niets, tot frustratie van Rensen. Jaar op jaar, in de eerste weken van januari, valt er weer een enveloppe met de welbekende Oranje leeuw erop bij de Nijmeegse in de bus. En dat is het dan ook. Het blijft bij die ene brief, die trouw door de onterechte ontvanger retour afzender wordt gestuurd. ,,Maar kennelijk wordt daar bij de bank niet naar gekeken."

Op een gegeven moment is Rensen het beu, als er aan het begin van een nieuw jaar, opnieuw een ING-brief, gericht aan 'de erven van J. Arts', in de bus valt. ,,Ik werd nu toch ook wel nieuwsgierig", zegt de Nijmeegse. ,,Ik dacht: nu wil ik weleens weten wat er in zit." En dus maakt ze de enveloppe open, om 'm daarna overigens alsnog terug te sturen.

Spaarloonrekening

Maar dan weet de 60-jarige in ieder geval waar het om gaat. Het blijkt een spaarloonrekening van J. Arts te betreffen, waar elk jaar een paar euro rente op wordt bijgeschreven. Vandaar dat die brief maar één keer, en aan het begin van het jaar komt, realiseert Rensen zich. Het is een overzicht van dat beetje rente dat na een kalenderjaar wordt uitgekeerd.

De tekst gaat onder de foto verder

Volledig scherm
Het laatste afschrift dat Rensen kreeg. © Paul Rapp

De bewoner die voor Rensen in het huis woonde, heette geen Arts. En de buurvrouw - die daar al haar hele leven woont - zegt zich ook geen Arts op dit adres te kunnen herinneren. Hetzelfde geldt voor de woningbouwstichting. Voor zover hun archieven dat toelaten, is er geen registratie van ene meneer of mevrouw Arts in die Nijmeegse straat te vinden.

Inmiddels is het 2018 en is Rensen 16 brieven van de ING verder. Twee weken geleden viel er namelijk weer één op de mat, gericht aan diezelfde 'erven van J.Arts'. Ze maakt 'm open en ziet opnieuw een bijschrijving van twee euro rente. Het saldo op de spaarloonrekening, een regeling die vanaf 2012 niet meer bestaat, bedraagt inmiddels bijna 1500 euro.

,,Niet alleen frustrerend voor mij, maar ook voor die nabestaanden, want die kunnen nu niet over dat geld beschikken", zegt Rensen. Na de zoveelste brief besluit ze actie te ondernemen, want ze gaat binnenkort ook nog verhuizen. ,,En ik wilde niet dat een volgende bewoner ook weer elk jaar met dit gedoe zou zitten."

Stijgende verbazing

Ze besluit de ING te bellen, maar die zijn op dat moment op één of andere manier niet bereikbaar. Googelen op 'spaarloon ING opzeggen' biedt afgelopen dinsdag soelaas. Rensen komt terecht op een online formulier op de website van de bank, waar ze door het volgen van een aantal stappen een spaarloonrekening op kan heffen.

Naarmate het opzegproces vordert, stijgt haar verbazing. Ze vult naast het rekeningnummer van J. Arts en het adres dat zij delen haar eigen personalia in, inclusief haar rekeningnummer bij de ABN Amro, waar Rensen zelf klant is. ,,Ik dacht nog: 'wat ben ik nou aan het doen, dit kan toch eigenlijk helemaal niet?"

Quote

Dit voelt niet goed, dit geld is niet van mij. De bank moet hier van weten

Riet Rensen

Geld gestort

De Nijmeegse verwachtte ook, zo zegt ze, dat ze bij één van de stappen wel een melding zou krijgen, dat er iets niet klopte, of dat ze zich met identificatie bij een ING-kantoor zou moeten melden. ,,Maar dat gebeurde niet, het ging gewoon steeds verder. Totdat alles ingevuld was, en ik de mededeling kreeg dat binnen vijf werkdagen het geld op mijn rekening gestort zou worden."

En zowaar, afgelopen vrijdag was het dan zover. Als Rensen haar ABN-rekening opent, ziet zij dat er een bedrag van 1489,45 euro is bijgeschreven, afkomstig van de spaarloonrekening van J. Arts. 'Dit moet toch niet kunnen', denkt de Nijmeegse bij zichzelf. ,,Het heeft me totaal geen moeite gekost dit voor elkaar te krijgen." Ze besluit De Gelderlander te bellen.

Wakker schudden

Quote

Wij kunnen nu niet aangeven hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar zullen het tot op de bodem uitzoeken

Eva Hersbach, ING

Want Rensen is geenszins van plan het bedrag te houden. ,,Dit voelt niet goed, dit geld is niet van mij", zegt ze. ,,Bovendien, als ik het had willen houden, dan was ik niet naar de pers gestapt." Nee, de Nijmeegse doet haar verhaal, om 'de ING wakker te schudden'. ,,De bank moet hier van weten. Iedereen die zo'n brief in handen krijgt, zou dit kunnen doen."

,,Blijkbaar zijn ze zich hier niet bewust van", vervolgt Rensen. ,,Dit is toch helemaal niet veilig? Als een postbode zo'n enveloppe weg had laten waaien, was het voor iemand anders bingo geweest." En dan is daar ook nog dat terugsturen van die enveloppen, 16 jaar lang. ,,Dat doet toch ook niet iedereen? En daar wordt kennelijk ook niets mee gedaan."

Aan een goed doel gaat Rensen het bedrag niet schenken. ,,Ik ga er van uit dat het geld terug moet naar de ING. Maar laat ze eerst maar eens uitzoeken aan wie het wel toebehoort." Die rechtmatige eigenaren, dat zijn dus de erven van J. Arts. ,,Wie weet kunnen we via deze weg de nabestaanden van deze persoon, die ooit in Nijmegen-Oost gewoond moet hebben, wel opsporen."

Tot op de bodem

In een reactie zegt de ING Bank dit maar een vreemde gang van zaken te vinden. ,,Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling is", zegt woordvoerder Eva Hersbach. ,,Wij kunnen op zo'n korte termijn niet aangeven hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar we zullen het tot op de bodem uitzoeken." De bank zegt snel contact op te nemen met Rensen om de kwestie uit te zoeken.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.