Volledig scherm
Spandoeken op Graafseweg ivm 4baans/2baans dispuut. Nijmegen, 18-11-2019 . © Gerard Verschooten

SP blokkeert vooralsnog versmalling Graafseweg

NIJMEGEN - Coalitiepartij SP blijft het omstreden plan voor verdere versmalling van de drukke Graafseweg dwarsbomen. De partij is allerminst overtuigd door GroenLinks-wethouder Harriet Tiemens van verkeer. 

Die probeerde eerder deze week de zorgen van de SP weg te nemen. Volgens Tiemens is er de komende jaren nauwelijks verkeerstoename te verwachten op de Graafseweg. Volgens haar bestaat er dus geen vrees voor verkeerschaos als de weg tussen Rozenstraat en Wolfkuilseweg van 4 naar 2 rijstroken gaat. 

,,Maar daarbij gaat de wethouder uit van een best case-scenario”, zegt SP-voorman Hans van Hooft. ,,Het blijft bij bedoelingen, het zijn geen garanties. Wat als het op de Graafseweg de aankomende jaren tóch drukker wordt? Is dan nog steeds geen sluipverkeer te verwachten in de omliggende woonwijken? Op die vragen willen we eerst antwoord.”

Quote

Wethouder Tiemens wil dat meer verkeer over de S100 gaat rijden, maar ook daar staat steevast file

Maarten Bakker, VVD

Zonder steun geen versmalling

De SP wil dat de wethouder ook een worst case-scenario laat onderzoeken. Van Hooft: ,,Pas daarna kijken we verder. Voorlopig blijft het sein voor verdere versmalling van de Graafseweg voor ons dus op rood staan.”

Op 4 december praat de Nijmeegse gemeenteraad over de kwestie. Zonder steun van coalitiepartij SP gaat de versmalling niet door. Want ook veel oppositiepartijen, met de VVD voorop, zijn fel tegen een smallere Graafseweg.  Ze vrezen niet alleen sluipverkeer in de woonwijken rondom de Graafseweg, maar zijn ook bang voor lange dagelijkse files op de Graafseweg zelf.

Niet bang

Verkeerswethouder Tiemens is daar dus niet bang voor. Het autoverkeer zou volgens de huidige prognoses met zo'n 10 procent gaat toenemen in de komende tien jaar. Maar het zou vooral drukker worden op de ringwegen rondom het centrum (rondweg S100), zo blijkt uit onderzoek. En dus niet in het centrum zelf.

De komst van de nieuwe stadsbrug De Oversteek heeft de afgelopen jaren zelfs geleid tot een flinke afname van het autoverkeer op de binnenwegen in het centrum. Tiemens: ,,Voor de Graafseweg streven we de aankomende jaren naar een gelijkblijvend verkeersaanbod.”

Een fractie minder

In het verlengde daarvan: omliggende straten als de Molenweg en Wolfskuilseweg zullen nauwelijks last hebben van extra verkeersdrukte, aldus de wethouder. De Groenestraat kan zelfs rekenen op een fractie minder autoverkeer, aldus de prognoses van de gemeente.

Waar de SP niet overtuigd is, reageert oppositiepartij VVD zelfs ‘zeer verbaasd’. VVD-raadslid Maarten Bakker: ,,Wethouder Tiemens wil dat meer verkeer over de S100 gaat rijden, maar ook daar staat steevast file. In Nijmegen scoort de auto van alle vervoersmiddelen het slechte bereikbaarheidscijfer, en de wethouder wil dat nog slechter maken. Ik begrijp dat niet.”

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.