Stefan zit drie kwartier vast in donkere trein op rangeerterrein

NIJMEGEN/ ARNHEM - Dat was schrikken woensdagochtend voor Stefan Claessens (25). De Nijmegenaar zat drie kwartier vast in een donkere trein op het rangeerterrein in Arnhem.

Claessens reist elke werkdag met de trein van zijn woonplaats Nijmegen naar zijn werk in Utrecht. ,,Tussen zes en zeven uur 's ochtends, als het druk is.’’ Woensdag ging hij voor de verandering om 11 uur naar zijn werk.’’ Net als op andere dagen nestelde de marketeer zich in het achterste treinstel, dat nu wel erg rustig was. In zijn coupé zat zelfs helemaal niemand. 

Aangekomen op Arnhem CS reed de trein een klein stukje achteruit en hoorde hij geluiden van een treinstel dat wordt aangekoppeld. Toen de lichten uitgingen, liep Claessens snel naar het balkon, maar de deuren gingen niet meer open. De trein bleek te zijn afgekoppeld,,Ik heb nog op het raam geklopt, maar de mensen op het perron hoorden me niet.’’ Tot zijn schrik reed kort daarna zijn trein weg, bestemming onbekend. ,,Ik raakte niet in paniek, gelukkig ben ik niet claustrofobisch.’’ Na een kort ritje stopte de trein op het emplacement verderop in Arnhem. 

Geen omroepbericht

Inmiddels had hij zijn vriendin en een collega gebeld. Die namen op hun beurt contact op met de NS. Na drie kwartier ging het licht weer aan in de trein en kon de geschrokken reiziger snel naar buiten stappen. Daar werd hij opgevangen door een NS-medewerker. ,,Een personeelslid zei later dat regelmatig mensen worden afgerangeerd, de dag ervoor nog.’’ Vervolgens moest hij nog wel een kwartier teruglopen naar het station. ,,Maar ik was blij dat ik eruit was.’’

Claessens bezweert dat hij geen omroepbericht heeft gehoord waarin werd verteld dat zijn treinstel werd afgerangeerd. ,,Ik heb altijd oortjes in, maar de berichten hoor ik normaal wel. Ik heb het volume altijd laag staan. Vandaag (donderdag, red.) stond het volume van de omroeper ook erg laag.’’ Ook kwam er geen conducteur langs om hem te waarschuwen. 

Passagier verantwoordelijk

Dat laatste is ook niet gebruikelijk, reageert NS-woordvoerster Corien Koetsier. ,,De conducteur heeft daar geen tijd voor. Die reist mee met het deel dat verder gaat. Alleen bij de allerlaatste trein 's avonds wordt bij het eindpunt een controlerondje gemaakt. De passagier is zelf verantwoordelijk voor het op tijd uitstappen.’’

Volledig scherm
Stefan. © Treinselfie

Vorige week overkwam de 77-jarige Jeanet Meijs uit Breda hetzelfde, in Utrecht. Zij was zo druk aan het twitteren, dat ze het laatste station had gemist is. Via 112 wist de vrouw alarm te slaan, waarna ze met een andere trein werd opgehaald. Toch komt het volgens Koetsier slechts 'sporadisch' voor dat reizigers worden afgerangeerd. 
Dagkaarten 
Claessens kan een dag later om het voorval lachen. ,,Ik reis sinds mijn 17e met de trein en heb nooit klachten. Maar ik zou NS toch willen adviseren wel een vorm van controle in te voeren.' Het spoorbedrijf heeft hem als tegemoetkoming twee dagkaarten voor de eerste klas aangeboden. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.