Volledig scherm
Frans Oosterbaan in het pand van de voormalige V&D aan de Grote Markt. © Paul Rapp

Wanneer opent Frans Oosterbaan zijn woonwinkel in de V&D? 'Als het klaar is'

NIJMEGEN - Topshelf kwam en ging en Hudson's Bay was hooguit een belofte. Toen tekende Frans Oosterbaan een huurcontract voor het voormalige V&D-pand aan de Grote Markt in Nijmegen.

Wanneer de winkel open gaat? ,,Als het klaar is’’, zegt Frans Oosterbaan. De meubeltycoon is in de voormalige V&D-pand aan de Grote Markt in Nijmegen volop aan het werk met de inrichting van zijn zaak, All About Living. 

Frans Oosterbaan
Ooit zat Frans Oosterbaan in de Nijmeegse binnenstad. Eerst in vijf winkeltjes in de Lange Hezelstraat, waar zijn vader is begonnen, later verhuisde hij naar de voormalige bioscoop met Casa-Intersport aan Plein 1944 hoek Bloemerstraat en vervolgens bouwde hij een nieuwe winkel aan de Weurtseweg.
Maar in Nijmegen kon hij niet groeien, zegt hij. Hij bouwde een nieuwe zaak Sport Universe op Park De Heuve in Beuningen. Dat heeft hij verkocht (is nu Sportsworld Beuningen). Daarop nam hij Woondrôme in Wijchen over: 22.000 vierkante meter van voorheen meubelzaken Tilders en Eltink.

Volledig scherm
Oosterbaan meubelen in pand voormalig V&D Grote Markt. © Paul Rapp

3.000 vierkante meter gaat hij vullen met woonaccessoires als lampen en kussens, en meubels van onder meer de merken Zuiver, Zen Lifestyle, Makkii, Yess, Jess Design, Dutchbone, Riverdale en Be Pure. Half maart, hoopt hij, gaat de winkel open. Zeven dagen per week. Circa tien werknemers vinden er straks emplooi.

Het is een buitenkansje, 3.000 vierkante meter in hartje stad tegen een betaalbare huur. De plek is perfect. De meubelzaak is van plan langere tijd te blijven, vijf jaar, tien jaar, maar het kan ook een jaar zijn. ,,Als een grote keten het pand wil huren, dan moet ik weg’’, zegt Frans Oosterbaan. Samen met zijn zoon Rogier runt hij het meubelimperium.

Booming
Het gaat goed met de meubelbusiness. Dat heeft alles te maken met de huizenmarkt die booming is. ,,Een paar jaar geleden werd er geen huis verkocht in Nijmegen-Noord, nu staan ze ervoor in de rij.’’ Oosterbaan wijst ook naar Waalfront, de nieuwe woonwijk in West die aanvankelijk niet van de grond dreigde te komen door de crisis. Nu schieten de huizenprijzen daar het hardst omhoog.

Na negen jaar keert Oosterbaan met een zaak terug in de stad, nu in de Burchtstraat en over een paar weken aan de Grote Markt. De eigenaar van Woonboulevard Wijchen, ziet kansen in de binnenstad.

Praxis

Het past in een trend. Ikea wil ook terug naar de stad. Maar ook Kwantum, Gamma en Praxis. Niet met grote winkels, maar kleinere panden. Praxis trekt  met een stadswinkel in het pand van de failliete Kijkshop in het centrum.

,,De Nijmeegse winkel is eigenlijk ook een etalage voor onze winkels in Wijchen. Mensen kunnen hier rondsnuffelen. We hebben bankstellen van 395 tot 8.000 euro.’’ Niet alleen vormen Nijmegenaren en mensen uit de directe regio de doelgroep, maar ook Duitsers, Brabanders en andere dagjesmensen en toeristen die een weekeinde Nijmegen doen.

Quote

Het is een passie van mij, ik doe het niet om het geld. Het is een uitdaging.

Frans Oosterbaan

Internet

Klanten heeft Oosterbaan sowieso in het hele land, elke week rijden er vrachtwagens met meubels naar klanten in Amsterdam en Groningen. Zestig procent van de klanten vinden hun weg via de winkel, de andere 40 procent doen hun aankopen via internet. ,,Maar als je een bank of stoel koopt, wil je er toch eerst op zitten, de stof voelen.’’

Frans Oosterbaan weet dat het werkt. Hij opende vorig jaar al woonwinkel Zen Lifestyle in de Burchtstraat in het centrum van Nijmegen. ,,Op zaterdag is het hier superdruk.’’ Maar de huur loopt hier af. Over een aantal maanden moet hij hier weg.

Passie

Met het vertrek van warenhuis Topshelf, vorig jaar augustus, kwam de leegstaande V&D op zijn pad. Waarom niet hier?, vroeg hij zich af. 

Winkels boeren heel goed
Woonwinkels die niet op een meubelboulevard gevestigd zijn, zagen hun omzet in 2017 nog harder stijgen. De gemiddelde landelijke omzetstijging op een woonboulevard was vorig jaar 7,1 procent. Wie op een andere plek onderneemt, zag de omzet met gemiddeld 10 procent toenemen. Dat stelt brancheorganisatie INRetail.
De meubelbranche profiteert van de aantrekkende economie. De florerende woningmarkt speelt daarbij een belangrijke rol. Woonwinkels in Oost-Nederland draaiden vorig jaar een extreem goed jaar met een omzetgroei van bijna 13 procent, aldus de brancheorganisatie. Dat komt doordat hier nog meer huizen zijn verkocht, de werkloosheid lager is en het consumentenvertrouwen over het algemeen beter.

Vlak voor de kerst tekende hij het huurcontract. Na het vertrek van de tijdelijke kerstwinkel kon hij per 1 februari de begane grond van de voormalige V&D huren. ,,Het is een passie van mij, ik doe het niet om het geld. Het is een uitdaging. En er werken bij ons wel 120 werknemers. Hier gaat het straks wel lopen. Ik wil iets leuks neerzetten.’’

Bouwvakkers zijn druk bezig met het aanbrengen van wandjes. In afzonderlijke units komen tafels, stoelen, lampen en andere accessoires in verschillende stijlen bij elkaar, van vintage tot modern, zodat de klant een beeld krijgt van een ingerichte kamer.

‘Nijmegen’ moet zeker geen concurrent worden van Woonboulevard Wijchen, de meubelboulevard met vijf winkels aan de rand van Wijchen waar Oosterbaan ook eigenaar van is. ,,We gaan in Nijmegen veel meer kleinere artikelen verkopen, lampen, spiegels, kleden, schilderijen en bijzettafeltjes. Maar we hebben hier ook eetkamertafels en bankstellen, niet zo veel, we hebben hier maar 3.000 vierkante meter, in Wijchen 50.000 vierkante meter.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.