Volledig scherm

Bouw Waalhaven is een ingewikkelde puzzel

NIJMEGEN - Medio 2011 gaat het Gelderlandercomplex aan de Waalhaven in Nijmegen plat om plaats te maken voor woontorens. Het is de start van het plan Waalfront West (2.700 woningen).

Een ingewikkelde puzzel. Zo typeert Willem de Jager, een van de directeuren van het Ontwikkelingsbedrijf Waalfront de bouwopgave voor de zogeheten handelskade aan de Waalhaven in Nijmegen.

Voor deze kade waar nu nog de kantoren van De Gelderlander staan, was al in 2006 een plan getekend door de architecten Lodewijk van Baljon en Liesbeth van der Pol. Zij droomden destijds van hoge stoere woongebouwen met op de begane grond ateliers, werkruimtes, horeca en culturele voorzieningen.

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan voor het Waalfront West in 2008 toonde de gemeenteraad zich gevoelig voor bezwaren uit de buurt. De woontorens op de handelskade werden als te hoog betiteld. In plaats van tot zeventien hoog mag de projectontwikkelaar in de meeste gevallen nog slechts tot acht hoog bouwen. Alleen aan de kop, pal aan de Waal is ruimte voor een woontoren van vijftien verdiepingen.

De ontwikkelaars moesten een fors aantal woningen op deze havenlocatie schrappen. Ze zakten van 688 appartementen naar 540. Het betekende ook dat de handelskade opnieuw ingericht moest worden. Er zijn nu extra woongebouwen op de kade gepland.

De projectontwikkelaars willen de nieuwbouw ook afstemmen op de komst van een nieuwe parkeergarage en enkele woonblokken (100 appartementen) op het parkeerterrein van de Oude Stad achter de Hezelpoort. Het is de bedoeling dat in deze nieuwe garage straks circa 150 parkeerplekken komen voor bezoekers van de toekomstige handelskade. De parkeergarage bij de Hezelpoort krijgt in de nieuwe visie een capaciteit voor 816 auto's.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.