Volledig scherm
Vervoerder Breng ziet de Flexbusjes als een alternatief voor de avondlijnen na 21.00 uur. © Bert Beelen

Breng Flex 'bedreiging' voor avondinzet gewone buslijnen

NIJMEGEN - Vervoerder Breng wil de inzet van Breng Flexbusjes, busjes die op afroep te bestellen zijn, het liefst snel uitbreiden. Sinds begin van het jaar rijden deze busjes in Nijmegen en Arnhem. Nu wil Breng de Flexbusjes vanaf 2018 ook inzetten in meerdere dorpen rond die steden.

Om die uitbreiding te bekostigen wil de vervoerder echter de dienstregeling van de gewone lijnbussen in de avonduren verminderen. Nijmegen keert zich daar tegen. Eerder heeft ook de provincie al bezwaren gemaakt. 

Het plan van Breng is om álle stadslijnen in Nijmegen na 21.00 uur op alle dagen van de week terug te brengen van 2x naar 1x keer per uur. Waarbij de bussen dan wel één uur langer doorrijden in de nacht. Nu rijden de lijnbussen de laatste ritten tussen 00.00 uur en 00.30 uur. 

Alternatief

Breng is ervan overtuigd dat  Breng Flexbusjes die gepromoot worden als de slimme busjes op bestelling,  een prima alternatief zijn voor de gewone lijnbus. Volgens Breng wordt door de frequentiebeperking op de reguliere lijnen zowel die gewone bus als Breng Flex uiteindelijk beter benut (vollere bussen dus). 

Reizigers kunnen via een app een Flexbus bestellen bij een halte naar keuze en zich dan laten vervoeren naar de gewenste halte, soms zijn er zelfs speciale Flexhaltes in wijken. Reizigers worden dus niet voor hun huisdeur afgezet. Breng Flex is vanaf het allereerste begin een succes. Duizenden reizigers zijn al ingestapt. Op een gemiddelde dag verzorgen de busjes 130 ritten per dag. Voor een reis geldt een vaste prijs, 3,50 euro. Voor een rit van de stad naar een dorp wil Breng 5 euro in rekening gaan brengen.

Hoge prijs

De Nijmeegse wethouder Harriët Tiemens  vindt de inzet van de Breng Flexbusjes op zich een prima ontwikkeling. Het is ook mooi alternatief voor het laten rijden van (soms) bijna lege grote bussen, vindt zij. Maar ze hikt aan tegen de vaste hoge prijs voor de Flexritten. Tiemens  vindt dat Breng ervoor moet zorgen dat reizigers met een leeftijdskorting kunnen reizen. Nijmegen kent nu bijvoorbeeld de gratis  buskaart voor 65-plussers. Die zou dan ook voor Breng Flex moeten gaan gelden.  Ze wil ook dat de prijs van de kaart varieert op basis van de afgelegde afstand. En de tarieven moeten goedkoper zijn als de rit niet niet met reguliere openbaar vervoer kan worden gemaakt.

Provincie

Volgens Breng rijden nu al de 'kleine' stadslijnen vaak al niet meer na 21.00 uur of maximaal 1x per uur. De voorgestelde verandering voor de andere lijnen blijft dus beperkt.  Uiteindelijk beslist de provincie over de aanpassing van de busdiensten. Dat gebeurt na de zomer.

Volledig scherm
Het busstation op het Stationsplein in Nijmegen. © Eveline van Elk

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.