Medewerkers van de Dar zijn direct na afloop van de intocht van de Vierdaagse in 2018 bezig om de Via Gladiola om te toveren in de St. Annastraat. Daarbij zamelden ze zo'n 27 ton afval in.
Volledig scherm
Medewerkers van de Dar zijn direct na afloop van de intocht van de Vierdaagse in 2018 bezig om de Via Gladiola om te toveren in de St. Annastraat. Daarbij zamelden ze zo'n 27 ton afval in. © Bert Beelen

De eerste stap naar een duurzamere Vierdaagse: overal dezelfde soort gerecyclede plastic beker

NIJMEGEN - De Vierdaagse-editie van 2020 moet ‘de schoonste ooit’ worden als het aan de organisatoren van feest en mars ligt. Daarvoor moeten ondernemers, bezoekers en wandelaars warm gemaakt worden. In de Vierdaagseweek worden bier en fris op alle evenemententerreinen in dezelfde soort plastic beker geserveerd. 

Ook op de Wedren zal cateraar Albron dit zogenoemde ‘rPET-model’ gaan gebruiken, dat gemaakt is van plastic afval zoals pet-flessen, bekers en schalen. De bekers kunnen ook weer gerecycled worden. 

Het is een eerste stap naar een steeds duurzamere Vierdaagse, waarbij de hoeveelheid afval steeds verder moet slinken. De Vierdaagse moet in 2025 volledig klimaatneutraal zijn. Dat is het streven van Stichting de 4Daagse en stichting de Vierdaagsefeesten, die samen optrekken met de Dar.

,,We gaan dit jaar de hoeveelheid afval meten op enkele vaste locaties in de stad en doen dat volgend jaar weer”, zegt Walter Hamers, bestuursvoorzitter van de feesten. ,,Zo kunnen we zien of de maatregelen effect hebben.” 

Meer afvalbakken waar alles in mag

Quote

Het verplich­ten van statiegeld heeft niet mijn eerste voorkeur

Walter Hamers, Bestuursvoorzitter Vierdaagsefeesten

De Nijmeegse afvalinzamelaar Dar zal dit jaar ook afvalcontainers langs de Via Gladiola gaan plaatsen om de hoeveelheid rommel op straat bij de intocht in te dammen. De afgelopen jaren stonden er geen.

In de binnenstad wordt het aantal containers en zakken ook verder uitgebreid, maar bezoekers hoeven hun afval niet meer zelf te scheiden. ,,Er komt maar één zak of bak en het afval wordt vervoerd naar Omrin in Friesland. Daar wordt het plastic en blik er alsnog uit gefilterd met nascheiding”, vertelt directeur Bart de Bruin van de DAR.

,,We zien dat het voor Vierdaagsebezoekers lastig is om afval te scheiden. De diverse stromen zijn erg vervuild.”   

Een lootje voor elke beker

Het is de bedoeling dat de plastic rPET-bekers (zonder opdruk) zoveel mogelijk weer ingezameld gaan worden. Stichting de 4Daagse overweegt daarom op het finishterrein van de Wedren een lootje te geven voor elke beker die wordt teruggebracht. Daar zijn dan prijzen mee te winnen.

De Vierdaagsefeesten wil enkele locaties aanwijzen waar horecaondernemers de bekers weer innemen, zonder lootjes. Er zit geen statiegeld op de bekers. ,,Het verplichten van statiegeld heeft niet mijn eerste voorkeur”, aldus voorzitter Hamers. ,,Bij de Gentse Feesten is dat weliswaar wel het geval, maar daar betaalt de Stad Gent de kosten. De pachtkosten gaan omlaag. Daar is het ook een stadsfeest, hier is het een feest door ondernemers.”

Er kleven nadelen aan statiegeldbekers: het is duur om ze schoon te maken en het functioneert alleen in omheinde gebieden, niet in een hele binnenstad.   

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.