Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Joep Leenen

Eerstedivisionist NEC op sociale media veel populairder dan aartsrivaal Vitesse

NIJMEGEN - Op voetbalgebied wil het niet bepaald vlotten bij NEC, op sociale media des te meer. Onderzoeksbureau Adformatie berekende dat de Nijmeegse voetbalclub dit jaar landelijk op een zesde plek staat, als het aankomt op ‘online buzz’. Dat is vier plekken boven aartsrivaal Vitesse.

Adformatie onderzocht hoe vaak voetbalclubs werden genoemd op sociale media als Facebook, Instagram en Twitter. Ook online berichtgeving op websites en vermeldingen op internetfora zijn meegenomen in de analyse. Tot slot is óók het positieve sentiment meegewogen in de berichtgeving. Dat NEC op dat laatste aspect zo goed scoort, heeft niet zozeer te maken met de prestaties op het veld, maar des te meer met de maatschappelijk tak waarin de Nijmeegse voetbalclub uitermate bedreven is.  

Twintig clubs

Koploper is PSV, op de voet gevolgd door Feyenoord en Ajax. De Nijmeegse eerstedivisionist moet verder alleen AZ (op plek 4) en FC Utrecht (op plek 5) boven zich dulden. Direct onder NEC staat het dit jaar gedegradeerde FC Twente.

Adformatie analyseerde in totaal 20 clubs. De Graafschap uit Doetinchem is niet meegenomen in het onderzoek.

Sponsors

Dat eerstedivisieclubs NEC en FC Twente goed scoren, is volgens Adformatie geen verrassing. Gezien de sterke bezetting van de eerste divisie - officieel Keuken Kampioen Divisie - is de belangstelling dit seizoen fors toegenomen.  

De hoge score van NEC is volgens Adformatie goed nieuws voor de Nijmegenaren: hoe groter het bereik van een club online is, hoe interessanter deze wordt voor sponsors, zo luidt de conclusie.    

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.