Elektrische bolderkar in de ban na dodelijk ongeval in Oss

NIJMEGEN - Een groot aantal kinderdagverblijven stopt tijdelijk met het gebruik van elektrische bolderkarren van het merk Stint naar aanleiding van het dramatische ongeluk in Oss vanochtend. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven en raakte een kind en een begeleidster zwaargewond. Hoewel de oorzaak van het ongeval nog niet duidelijk is, willen veel organisaties voorlopig geen risico lopen met de karretjes.

Volledig scherm
De berging van de elektrische bakfiets bij een spoorwegovergang in Oss. Bij een ongeluk tussen een trein en de bakfiets zijn vier kinderen omgekomen. © ANP

Zo maakt kinderopvangorganisatie KION, actief in Nijmegen en omgeving,  voorlopig geen gebruik van de Stint. ,,We gebruiken er een stuk of acht, alleen bij de buitenschoolse opvang (BSO), maar die blijven voorlopig staan’’, laat woordvoerder Pieternel Suërs van KION weten. ,,Toen we vanochtend over het ongeval hoorden, hebben we meteen besloten om de Stints niet meer te gebruiken. Wij hebben nooit iets gemerkt van technische mankementen maar veiligheid gaat boven alles.’’

KION  heeft donderdagmiddag een brief gestuurd aan ouders waarvoor zij de kinderopvang verzorgen. ,,Diverse clustermanagers en medewerkers zijn ook al door ouders aangesproken’’, zegt Suërs. 

Humanitas
Humanitas, met 327 locaties de grootste kinderopvang van Nederland, is ook voorzichtig. 'Omdat nog onduidelijk is wat de oorzaak van het ongeluk precies is, hebben wij besloten om vandaag geen Stints in te zetten. Wij doen dit uit voorzorg, tot nader bericht, en volgen het lopende onderzoek op de voet. Onze medewerkers zorgen in overleg met scholen voor goede, alternatieve vervoersoplossingen', schrijft Humanitas op Facebook.

Met meer dan 100 vestigingen ligt het zwaartepunt van Humanitas in de Achterhoek en Liemers waar dagelijks duizenden kinderen voor en na school worden opgevangen. In deze regio zijn er verder opvanglocaties in Millingen aan den Rijn, ook worden kinderen opgevangen in Twente, Brabant, Limburg en het westen van het land.

Skar
Ook de grote kinderopvangorganisatie Skar, actief in Arnhem en de Betuwe, doet de elektrische bakfiets in de ban, laten ze op hun website weten. 'Vanaf dit moment zetten wij de Stints niet meer in tot er duidelijkheid komt over de oorzaak van het ongeval vanuit de Onderzoeksraad', aldus de mededeling. 'Wij zorgen uiteraard voor andere oplossingen om kinderen veilig te vervoeren. Mocht dit nodig zijn, dan wordt u hiervan op de hoogte gebracht door de locatiemanager.'

Wél gebruiken
Andere BSO's blijven hun Stints juist wel gebruiken, zoals De Heiweg in Nijmegen. ,,We hebben ze nodig om onze kinderen op te halen en weg te brengen’’, zegt directeur/eigenaar Ursula ten Have. ,,Vanavond zullen we het nog wel in ons team bespreken. We gaan er vanuit dat niet ineens alle Stints op hol slaan. We leven hier wel enorm mee. Eigenlijk treft het iedereen.’’ De bestuurders krijgen bij De Heiweg eerst een korte cursus. ,,Bovendien willen we alleen bestuurders die een rijbewijs hebben en minimaal 20 jaar zijn’’, aldus Ten Have.

Ook Partou, een grote speler met vestigingen in het hele land, blijft gewoon gebruikmaken van de elektrische bolderkarren.

Bewust geen Stint
Kinderopvang Wageningen heeft geen Stint, maar overwoog die een jaar geleden wel aan te schaffen. ,,Uiteindelijk hebben we er bewust voor gekozen geen Stint te nemen. Niet omdat we dit verwachtte, maar omdat we de kinderen liever lopend op gaan halen. Verder hebben we twee eigen busjes met chauffeur. Dat vinden we veiliger in het verkeer.'' 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. De hamvraag bij Nijmeegs vrachtwagenbedrijf: was er nu wiet of niet?

    De hamvraag bij Nijmeegs vrachtwa­gen­be­drijf: was er nu wiet of niet?

    NIJMEGEN - ,,Machteloos. Het is zó oneerlijk.’’ Nijmegenaar Wim Kersten zoekt naar de juiste woorden, vecht meermaals tegen zijn tranen. De dikke wallen onder zijn ogen verraden een gebrek aan substantiële nachtrust. Niet alleen heeft een brand zijn familiebedrijf Korendal Trucks vorige week volledig in de as gelegd, de politie heeft vier trailers die door het vuur waren gespaard, een dag later alsnog vernietigd. Reden: ze waren bestemd voor hennepkweek. Een politiewoordvoerder: ,,Dat onderzoeken we nu, maar alles wijst daarop.’’
  2. Burgemeester Bruls in Katowice op de bres voor stad als ‘aanjager aanpak klimaatverandering’
    PREMIUM

    Burgemees­ter Bruls in Katowice op de bres voor stad als ‘aanjager aanpak klimaatver­an­de­ring’

    NIJMEGEN - Steden moeten in Europa dé aanjagers worden bij de aanpak van klimaatverandering. Die boodschap verkondigde Nijmeegs burgemeester Hubert Bruls vanavond persoonlijk tijdens de wereldklimaattop in het Poolse Katowice. Hij deed dat voor vertegenwoordigers van de Europese Commissie en de Verenigde Naties. Deze ‘call for action’ lanceerde Nijmegen in november met 21 andere (voormalige) Groene Hoofdsteden.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.