Volledig scherm
De auto die dinsdag tegen een boom botste langs de A73, is door hulpverleners afgeschermd. © Roland Heitink

En weer was het mis op snelweg A73

NIJMEGEN - Een 42-jarige Nijmegenaar verongelukte dinsdagmiddag op de A73 bij Dukenburg - oprit vanaf de Wijchenseweg - tegen een boom. Hij reed noordwaarts richting de beruchte 'Duitse bocht'. Een eenzijdig ongeval waarbij de bestuurder om het leven kwam. Het was het zoveelste ongeluk op deze snelweg.

Wat is er precies gebeurd?

,,Het verkeersonderzoek loopt nog", aldus een politiewoordvoerster. Of de bestuurder onwel is geworden, plotseling moest uitwijken of bijvoorbeeld was afgeleid door zijn smartphone, blijft daarmee nog onduidelijk.

Maar de A73 wordt wel steeds beruchter.

Vorig jaar al meldde De Gelderlander dat het aantal ongelukken op snelweg A73 in vier jaar tijd was gestegen met 131 procent, van 88 naar 203 ongevallen. De cijfers zijn van Stichting Incident Management Nederland (SIMN). Die houdt bij hoe vaak een sleepdienst moet uitrukken om een auto weg te takelen.

Waar zitten de gevaarlijke plekken op de A73 bij Nijmegen?

Opvallend is volgens SIMN-woordvoerder Ivo Wildenberg dat het in zuidelijke richting nog meevalt. ,,Maar in noordelijke richting zie je een opvallende stijging.'' Dat geldt in het bijzonder voor de wegvakken waar op- en afritten liggen: bij Malden, de 'Duitse bocht' richting Beuningen, afslag Dukenburg en dus ook de op/afrit van het noodlottige ongeval van dinsdag. In 2017 kwamen op deze locaties respectievelijk 37, 27, 11 en 20 keer sleepdiensten in actie. In zuidelijke richting was dit 6, 22, 13 en 9 keer. 

Wel gek dat het in zuidelijke richting veiliger is?

Wildenberg: ,,Gooi maar in mijn pet, ik weet ook niet waar 'm dat in zit. Toeval?"

Waarom groeit overall het aantal ongelukken?

Een combinatie van factoren ligt voor de hand de hand. Grootste boosdoener lijkt de smartphone. De maximumsnelheid is opgeschroefd naar 130, wat ook kan meespelen. Het is door de economische voorspoed veel drukker op de weg. Ook zijn er meer files, waardoor de kans op ongelukken is gestegen. Daarnaast valt Wildenberg op dat er zoveel op- en afslagen kort achter elkaar liggen op de A73 bij Nijmegen. ,,In combinatie met de toegenomen drukte, vraagt dat veel meer oplettendheid van de weggebruikers. Zeker als er veel auto's in- en uitvoegen, leidt dat sneller tot gevaarlijke situaties."

Biedt minder hard rijden soelaas?

Misschien, maar Rijkswaterstaat blijft bij de opvatting zo min mogelijk uitzonderingen te willen maken op de maximumsnelheid die landelijk is vastgesteld. Voor de verkeersveiligheid zijn in de zogeheten Duitse bocht wel al extra waarschuwingsborden geplaatst.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.