Een drukte van jewelste bij de jaarlijke braderie van Dukenburg.
Volledig scherm
Een drukte van jewelste bij de jaarlijke braderie van Dukenburg. © Gerard Verschooten

Gebrek aan vrijwilligers en opgestapt bestuur: braderie Dit Is Dukenburg gaat niet door

NIJMEGEN - Dit Is Dukenburg, de jaarlijkse braderie en activiteitenmarkt in stadsdeel Dukenburg in Nijmegen, gaat dit jaar niet door. Bestuursleden zijn opgestapt, waardoor er niemand is die het evenement - gewoonlijk op de derde zondag van mei - kan organiseren. Nog een groter probleem: het ontbreekt aan voldoende vrijwilligers.

Dat laat Nico de Boer weten, de enige overgebleven bestuurder. Met 120 kramen en tal van activiteiten trekt Dit Is Dukenburg jaarlijks zo'n 20.000 bezoekers. De Boer onderzoekt als alternatief de mogelijkheden voor een rommel- en kleedjesmarkt. ,,Op Koningsdag, zodat Dukenburgers niet meer per se naar de rommelmarkt hoeven in het Goffertpark. We denken aan het terrein bij De Lindenberg in de wijk Aldenhof als evenementenlocatie.” 

Gemeentelijke korting

Het niet doorgaan van Dit Is Dukenburg heeft volgens De Boer niets te maken met een eerdere discussie met Nijmeegs wethouder Bert Velthuis. Er was even sprake van een gemeentelijke korting op de jaarlijkse subsidie van 13.000 euro. De Boer: ,,Maar dat is niet meer aan de orde geweest. Geld is niet het probleem, het ontbreekt simpelweg aan nieuwe aanwas in de organisatie.” 

Op een bijeenkomst half november om mee te denken over de inzet van vrijwilligers, kwamen slechts vijf bewoners opdagen. Dat zegt genoeg over de animo. Toen was al duidelijk dat het lastig zou worden om Dit Is Dukenburg te laten doorgaan.” 

Afgelast

In 2013 moest de voorganger van Dit Is Dukenburg, Dukenburg Presenteert, ook worden afgelast. Toen was er verschil van inzicht over een al dan niet te voeren commerciële koers. De Boer hoopt dat de jaarlijkse braderie volgend jaar weer wel gehouden kan worden. ,,Maar dat zal alleen lukken als zich een nieuwe garde aandient.” 

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.