Volledig scherm
De Austria Express vanuit Wenen dendert in februari 1987 langs het Nijmeegse studentencomplex Hoogeveldt. © Archiefbeeld

GroenLinks-wethouder door het stof na 'doodverklaren’ spoorlijn Nijmegen-Kleef

NIJMEGEN - Heeft de Nijmeegse GroenLinks-wethouder Harriët Tiemens gejokt over haar ware bedoelingen met de spoorlijn Nijmegen-Kleef? 

Dat was woensdagavond de hamvraag tijdens een verhit politiek debat op het Nijmeegse stadhuis. VVD-raadslid Maarten Bakker kwam keihard in aanvaring met Tiemens, die aan het slot door het stof ging en haar excuses aanbood. 

Wat was er aan de hand? De Nijmeegse gemeenteraad besloot vorig jaar unaniem dat wethouder Tiemens haar best moet doen om een doorstart van het al 28 jaar dode spoorlijntje op de politieke agenda van de provincie Gelderland te houden. In notulen van een overleg tussen wethouders van vijftien gemeentes uit de regio staat echter letterlijk dat ‘wethouder Tiemens de zaak rond de spoorlijn naar Kleef voorgoed wil sluiten.’  VVD-raadslid Bakker: ,,Onbegrijpelijk. Dit is niet met elkaar te rijmen.”  

De kwestie kwam woensdagavond aan bod op een politieke avond in het stadhuis, waar Tiemens schriftelijke vragen van de PvdA en VVD beantwoordde. Die partijen willen dat het college serieus werk maakt van een doorstart en in ieder geval de mogelijkheden daartoe onderzoekt. Tiemens zei daar gehoor aan te geven: ,,Maar uiteindelijk is Nijmegen niet aan zet. Na vijftien jaar van inspanningen zijn we nog steeds niets opgeschoten. Dan zou ik zeggen, choose your battles.”

Maar zich expliciet uitspreken tégen een doorstart, dat zou ze nooit doen, zei Tiemens. Uit notulen van een wethoudersoverleg van 20 juni 2018 blijkt echter diametraal het tegenovergestelde, constateerde VVD’ er Bakker woensdagavond: ,,Dat terwijl de wethouder als taak heeft de mening van de gemeenteraad te verkondigen.” 

‘Verkeerd geciteerd’

Het leverde een felle discussie op. Tiemens stelde verkeerd geciteerd te zijn door de notulist van de provincie Gelderland: ,,Die kent het dossier niet goed, waardoor de nuance is weggevallen. Ik wilde duidelijk maken dat we nu maar eens een knoop moeten doorhakken en refereerde daarbij aan de twijfelende houding van gemeente Berg en Dal. Ik bedoelde daarmee zéker niet dat we moeten stoppen met de discussie over de spoorlijn.” 

Dat Tiemens de notulen na afloop zelf fiatteerde, deed ze af als een slordigheid: ,,Ik heb hier overheen gelezen. Daarvoor bied ik mijn excuses aan.”

De Nijmeegse PvdA en VVD kregen woensdagavond bijval vanuit een onverwachte  hoek: Hans van Oort, raadslid van Liberaal LVC - de grootste partij van gemeente Cuijk - deed in het stadhuis een oproep werk te maken van een doorstart van het tracé: ,,Ik krijg de indruk dat Nijmegen onderschat hoe belangrijk de stad is in de regio. Denk alleen al aan de universiteit en de Vierdaagseweek. Een directe treinverbinding met Duitsland, bij voorkeur op waterstof, kan alleen maar een succes worden.”

Volledig scherm
Wethouder Tiemens. © Marc Pluim
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.