Volledig scherm
Straatverkopers aan de slag in de Broerstraat. In dit geval proberen ze mensen te bewegen Greenpeace te steunen. © Bert Beelen

Grote ergernis over vele straatverkopers in centrum Nijmegen

NIJMEGEN - Energiebedrijven die groene abonnementen verkopen, telecombedrijven die 'pakketjes' verkopen voor mobiele telefoons en tv, handelaren die energiedrankjes uitdelen, acties voor maaltijdbezorging aan huis. Nijmegen wil een eind maken aan deze promotiestands voor commerciële doeleinden in het centrum. 

Ze zorgen volgens de gemeente voor te veel overlast, ze hinderen het winkelend publiek te zeer.

Venten

Het Huis voor de Binnenstad, het platform van centrumondernemers en het Bewonersplatform Centrum is verrast door deze beslissing van wethouder Ben van Hees. Zij hebben op zich niet zo veel moeite met die commerciële stands en kraampjes. Waar ze zich wél groen en geel aan ergeren: aan de straatverkoopjongens en -meiden.

Volgens binnenstadsmanager Maarten Mulder en Jolanda van Veluw, voorzitter van het Bewonersplatform, is het massale venten voor ideële doeleinden in het centrum een veel groter probleem dan de commerciële stands. Sinds 2011 is hiervoor volgens de Nijmeegse APV geen vergunning meer nodig.

Toestroom

Quote

Consumen­ten worden constant besprongen door de venters

Maarten Mulder

,,Landelijke partijen weten van die wijziging. Het heeft tot enorme toestroom geleid van venters’’, zegt centrummanager Maarten Mulder van het Huis voor de Binnenstad. ,,Het venten is een grote ergernis van veel winkeliers en zeker ook van consumenten. Zij worden constant besprongen door de venters.’’

Jolanda van Veluw: ,,Het is soms echt om gek van te worden. In de Broerstraat staan soms wel zes, zeven partijen die je aanspreken. Ze proberen je allemaal een abonnement aan te smeren. Ze blijven lang aandringen. Ze lopen je letterlijk voor je voeten. En het is niet alleen in het weekeinde. Het gaat de hele week door.’’

Mulder benadrukt dat hij er niets tegen heeft, als er af en toe voor het goede doel acties worden gevoerd in het centrum. ,,Maar nu slaat het door.’’ Hij heeft er al eerder over geklaagd. ,,Maar Nijmegen wil het niet verbieden. Als je dat doet, moet je ook voor controle zorgen. Daar heeft Nijmegen weer geen mankracht voor.’’

Uitzendbureas

Het werven voor goede doelen, gezondheidsorganisaties en natuurbeleving is vaak uitbesteed aan uitzendbureaus. In Nijmegen zijn er zeker zo'n vier actief. Zoals Direct Force, The Sales Unit en Fonky Sales. Het zijn vaak nevenvestigingen van landelijke opererende bureaus die voor talloze landelijk bekende merken en organisaties actief zijn.

Een woordvoerder van The Sales Unit erkent dat het venten en werven voor fondsen, kranten en tijdschriften 'een nog steeds groeiende tak is'. Zelf probeert dit uitzendbureau overlast op straat zoveel mogelijk te voorkomen door 'onderling afspraken te maken over de plekken waar werfacties plaatsvinden'. ,,We moeten samen waken voor verzadiging van de markt.’’

Via een landelijk bureau worden de lokale straatwerfacties nu gecoördineerd. ,,Maar dat kost geld. Niet alle uitzendbureaus zijn er daarom bij aangesloten.’’

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.