Volledig scherm

Het verkeersinfarct blijft nog wel even bestaan

NIJMEGEN - 's Ochtends reed de eerste Waalsprinter langs de file Nijmegen in. 's Avonds werd gesproken over de verlen- ging van de A15. De files in het hart van Gelderland staan hoog op de agenda. Maar de zorgen groeien.

'Ik maak me enorm veel zorgen om de groei van de files", zegt Marijke van Haaren, die al ruim vier jaar gedeputeerde van Verkeer in Gelderland is. "Dit jaar zullen de files ook in onze regio met zeker 5 procent toenemen. En we zullen moeten proberen daar iets tegen te bedenken."

Voor de lange termijn liggen de plannen om het verkeersinfarct in het hart van Gelderland aan te pakken, al twee jaar klaar. De A15 moet worden verlengd, Nijmegen krijgt er een stadsbrug bij, de A15 en de A50 worden breder. Maar het probleem is, dat al die mooie plannen één ding gemeen hebben: de eerstkomende jaren zullen ze het papieren stadium niet ontstijgen. De A12 en de A50 zijn niet voor 2010 af, de stadsbrug is er op z'n vroegst in 2011, en de A15 zal in 2015 zijn verlengd van Ressen naar Zevenaar. En dan moet wel alles exact volgens plan verlopen.

Het betekent ook dat er in de eerstkomende drie jaar geen oplossing is voor de files die rondom Nijmegen en Arnhem gestaag uitdijen.

"Op verkeersgebied is het heel lastig om op korte termijn zaken voor elkaar te krijgen. De procedures vergen veel tijd. Daar kun je niet om heen."

Toch is er ook voor die korte termijn wel actie nodig, erkent Van Haaren. Maar een concreet voorstel heeft ze nog niet. "Meer inzet van openbaar vervoer voor het woonwerkverkeer is nodig, de aanleg van een vrij fietspad tussen Arnhem en Nijmegen, met voorrang voor de fietsers. Overal invoeren van betaald parkeren is een wat meer onvriendelijke mogelijkheid."

Het onderwerp 'file' stond gisteren in Gelderland de hele dag op de politieke agenda. In Nijmegen reed gisterochtend een plaatselijk middel tegen de dagelijkse file op de Waalbrug: een pendelbusje. Aardig idee, vindt Van Haaren. "Goed dat ie er is, maar het is niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat."

's Avonds spraken de ondernemers van VNO/NCW in Lent over de files. En begon in hotel Haarhuis in Arnhem het eerste van een reeks 'consultatiebijeenkomsten' van Via15, het projectbureau dat er voor moet gaan zorgen dat na 45 jaar discussie de A15 eindelijk wordt doorgetrokken.

In Arnhem leefde dat onderwerp niet erg, alleen een plukje beroepsbelangstellenden kwam naar de bijeenkomst. De komende dagen worden in Elst en Zevenaar veel meer mensen verwacht.

De Gelderse Milieufederatie liet ondertussen weten dat die weg juist niet hoeft te worden verlengd. Volgens de milieubeweging is het veel beter om het openbaar vervoer te verbeteren en de Pleyroute bij Arnhem van autoweg omte toveren in een autosnelweg, zonder al die hinderlijke kruisingen. "Wij zien ook veel heil in de Nijmeegse plannen om een tram te laten rijden vanuit de stad naar de Waalsprong. Die zou je kunnen laten doorrijden naar Bemmel en Huissen. Dan heb je het over openbaar vervoer dat echt een goed alternatief is voor de auto", zegt directeur Volkert Vintges van de Gelderse Milieufederatie.

Het is weer een nieuwe kijk op het verkeer in Midden-Gelderland. En niet een die gedeputeerde Van Haaren bevalt. "We moeten al die dingen doen die de Milieufederatie voorstelt. Maar daarnaast moeten we ook de A15 aanleggen. Dat is echt een ontbrekende schakel."

Dat hield ook directeur Rob Prins van Via15 zijn gehoor in Haarhuis voor. "Vanochtend hebben we weer gezien hoe bar en boos de files hier kunnen zijn. Een tijdje terug reed ik van mijn kantoor in Arnhem-Noord richting Nijmegen. Ik stond meteen vast. Drie kwartier later hoorde ik op de radio waarom: er was een ongeluk op de Waalbrug van Nijmegen gebeurd. Zonder doorgetrokken A15 houd je deze problemen."

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.