Donders Wonders
Volledig scherm
Donders Wonders © Donders Wonders

Hoe inzichten uit de psychologie jouw apparaten beïnvloeden

Donders WondersEen smartphone die je intuïtief kunt bedienen, menu’s waarin je makkelijk kunt vinden wat je zoekt of een app die soepel werkt en mooie kleuren heeft. Al dit soort features zorgen voor een goede gebruikerservaring, en inzichten uit de psychologie hebben daar waarschijnlijk bij geholpen.

Inzichten uit de psychologie

UX-ontwerpers kunnen gebruik maken van inzichten uit de psychologie als ze onderzoek doen naar nieuwe producten zoals smartphones. In de onderzoeksfase kan het voor UX-ontwerpers interessant zijn om iets te weten te komen over de psychologische effecten van verschillende functionaliteiten die ze op de telefoon kunnen zetten.

Er is bijvoorbeeld een studie waarin werd uitgezocht hoe snel mensen de juiste app kunnen vinden als menu-items verschillende kleuren hebben of dezelfde kleur, en als de inhoud van de apps werd aangeduid met tekst of juist met pictogrammen. De uitkomst was dat mensen significant sneller zijn als de apps verschillende kleuren hebben en als er pictogrammen werden gebruikt in plaats van tekst om de inhoud van de app te beschrijven.

Smartphone verslaving

Deze afbeelding laat een voorbeeld zien van apps met verschillende kleuren en met pictogrammen in plaats van tekst.
Volledig scherm
Deze afbeelding laat een voorbeeld zien van apps met verschillende kleuren en met pictogrammen in plaats van tekst. © piqsels.com

Iets anders waar ontwerpers van een telefoon misschien iets over willen weten is smartphoneverslaving en wat de oorzaken daarvan zijn. Een team van wetenschappers heeft de psychologische mechanismen geanalyseerd die van toepassing zijn op een aantal van de verslavendste apps (o.a. Facebook, WhatsApp en Candy Crush).

Een van die mechanismen is groepsdruk. Een voorbeeld hiervan is de druk die je kan voelen om te reageren in WhatsApp als jouw contact weet dat jij hun berichtje hebt gezien door het verschijnen van twee ‘blauwe vinkjes’. Een ander mechanisme is het endowment effect of eigendomseffect. Dat betekent dat hoe meer tijd en/of geld je in iets hebt geïnvesteerd, hoe moeilijker het is om het los te laten.

UX-ontwerpers hebben van studies over smartphoneverslaving geleerd en apps toegevoegd die schermtijd meten, waardoor gebruikers weten welke apps ze het langst en het vaakst gebruiken. Door over het gedrag van mensen met hun telefoons te leren kunnen UX-ontwerpers weloverwogen beslissingen maken als ze een product ontwerpen. Zo beïnvloedt de psychologie de apparaten die we elke dag gebruiken.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.