Volledig scherm
Volop feest en drukte op het Koningsplein met de Vierdaagsefeesten. © Mariska Hofman

Horeca boos over verkoop blik in super

NIJMEGEN - Nijmeegse kasteleins en de stichting Vierdaagsefeesten gaan dit najaar in overleg om een aantal knelpunten rond de Vierdaagsefeesten uit de weg te ruimen. Belangrijk onderdeel in die gesprekken is de verkoop van gekoelde dranken door supermarkten in de binnenstad.

De grootste horecaondernemer in de stad, Khalid Oubaha, heeft zich boos gemaakt over de verkoop van gekoelde dranken vanuit de Coop aan de Molenstraat, pal tegenover zijn podium. 'Een schande' noemt hij het. "Tot 2 uur 's nachts worden daar gekoelde dranken verkocht, bier maar ook blikjes mixdrank. Een supermarkt, tot 2 uur, absurd toch. Mensen stonden in rijen voor de deur. Ik zag dat 3 beveiligers de boel in goede banen moesten leiden. Waarom kan dat allemaal in Nijmegen wel, terwijl de gemeente Arnhem dat per apv verbiedt."

Ook andere kasteleins ergeren zich daarover. "Je kunt er niet veel tegen doen, hooguit mensen erop aanspreken", zegt Thomas Bockmeulen van het Bascafé.

Prijsverschil

Directeur Teddy Vrijmoet van de Stichting Vierdaagsefeesten kent het probleem. "Ik misgun niemand een goede omzet, ook de supermarkten niet. Maar het is wel een erg groot verschil in prijs." Een biertje op een terras kost 2,50 euro terwijl een supermarkt 5 meter verderop een blikje voor 1 euro verkoopt. "Daar moeten we over praten", zegt Vrijmoet.

Ander punt van overleg zijn de uniforme pet-glazen. Er is een afspraak met de kasteleins dat ze volgend jaar allemaal dezelfde plastic pet-glazen gebruiken. Vrijmoet: "We moeten daar een businessmodel voor bedenken."

Ze ontkent met klem dat het de organiserende stichting erom te doen is via de verkoop van glazen meer zicht te krijgen op omzetten van de horeca. "Geen sprake van dat wij die glazen gaan verkopen." Ze zegt dat de rekening voor de organisatie van de feesten niet steeds kan worden doorgeschoven naar de horeca.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.