Volledig scherm
Paul Kroese (voorgrond) en Henk Visser. © Gerard Verschooten

Kroese zoekt online naar een zekere toekomst

NIJMEGEN - Na een jaar proefdraaien lanceert cd-zaak Kroese (Nijmegen, Arnhem) volgende maand zijn vernieuwde webwinkel, Kroese Online. Paul Kroese en Henk Visser over de teruglopende cd-verkoop, het gevecht daartegen en de ongewisse toekomst. Benzine is duur.

Groente en fruit zijn duur. Concertkaartjes, ja die zijn ook aan de prijs tegenwoordig. Maar cd's?

"In de beleving van veel mensen zijn cd's óók duur", zegt Paul Kroese (48) met een zucht van onbegrip in zijn stem. "Zo raar. Terwijl de cd zo'n beetje het enige product is dat de afgelopen jaren níet duurder is geworden."

Onvoorstelbaar, vindt hij het, dat er Metallica-fans zijn die van concert naar concert reizen, maar geen enkele originele cd thuis hebben staan. " Alles gebrand. Een concert kost tegenwoordig al gauw 80, 90 euro. Een topcd'tje gemiddeld 15 euro. Of 7,99, midprice."

Kroeses vader en oom begonnen al in 1951 met de verkoop van platen in Nijmegen. De naam Kroese groeide onder muziekliefhebbers in de wijde regio uit tot een begrip. Tien jaar geleden kreeg de winkel een Arnhemse vestiging, met Henk Visser (38) aan het roer. Maar de nieuwe tijd kent nieuwe wetten, het downloadvirus veroorzaakt slachtoffer na slachtoffer, de traditionle cd-winkel staat onder druk. Kroese: "Sinds 2002, de introductie van de euro, is de cd-verkoop in Nederland bijna gehalveerd."

Visser: "Er is bovendien een enorme branchevervaging opgetreden. De nieuwe van Jan Smit haal je tegenwoordig ook bij de Blokker of de benzinepomp. Een keten als Free Record Shops richt zich bijna volledig op dvd's en games. Traditionele cd-zaken verdwijnen. Wij zijn een van de laatste cd-speciaalzaken van het land."

Toch zoeken jullie ook nieuwe wegen, op internet, met Kroese Online. Noodzaak?

Visser: "Ik denk dat we een webwinkel nodig hebben om over tien jaar nog bestaansrecht te hebben."

Kroese: "Ik zie het in ieder geval als aanvulling op onze winkels. En als uithangbord voor de winkels. De webshop en winkels versterken elkaar."

Hoe loopt de site?

Kroese: "We hebben er nog geen cent mee verdiend. Het kost veel tijd en het is in feite nooit af. We hebben nu een jaar proefgedraaid. Iedereen vindt de site er mooi uitzien, maar we zijn er zelf nog niet tevreden over. Daarom komen we snel met een tweede versie. Met bijvoorbeeld meer informatie over de cd's en de artiesten."

Visser: "We zitten nu op een paarhonderd internetbezoekers per dag. Dat is een fractie van wat Bol.com aan clicks heeft. Maar wat gunstig is: het percentage bezoekers dat ook daadwerkelijk iets koopt, is bij ons relatief hoog. Bij ons zijn mensen gericht aan het zoeken. Bij Bol minder."

Waarin proberen jullie te onderscheiden, bijvoorbeeld ten opzichte van een reus als Bol.com ?

Visser: "Eigenlijk treed je bij ons een soort virtuele winkel binnen, waar je van het een in een ander belandt. Veel andere sites zijn weinig meer dan een soort database met een afrekenmodule."

Kroese: "Bol.com veegt alles op een grote hoop. Wij zetten de belangrijke releases op een rij, kondigen aan welke belangrijke platen eraan zitten te komen."

Visser: "Bij ons proef je onze kennis van en liefde voor muziek. Dat is in ieder geval de bedoeling. De massa koopt bij Bol.com , de muziekliefhebber bij ons. Onze prijzen zijn zeker zo scherp. En de mensen komen terug; 60 procent van de mensen die onze site bezoeken, doet dat na twee tot zeven dagen weer."

Kroese: "Ik denk dat ons aanbod ook groter is. We leveren nu 600.000 titels, vooral cd's, ook import. Veel meer dan in onze fysieke winkels te krijgen is."

Hoewel jullie je nu ook op internet begeven, blijven jullie je vooral richten op de 'ouderwetse' cd.

Kroese: "Ze zeggen dat de cd-markt in 2010 of 2011 stabiliseert. Het illegaal downloaden is nog een betrekkelijk nieuw fenomeen, misschien is daar de lol over een paar jaar ook wel vanaf. Ik blijf vertrouwen houden in de cd. Mensen willen toch graag een fysiek product in handen hebben. Er zijn er zat die een cd eerst downloaden, maar dan na een tijdje – als de prijs wat is gezakt – toch de echte cd kopen."

Visser: "De factor prijs is belangrijker dan ooit."

Kroese: "De massa koopt minder cd's, de liefhebbers niet. Zij zijn onze houvast."

Maar niet alleen de vraag naar cd's is veranderd, het aanbod ook.

Kroese: "Dat klopt. Er zijn veel minder grote releases. En de kleine speciaalzaken in Nederland, zoals wij, zijn voor de grote platenmaatschappijen niet meer interessant. Vroeger deden wij rechtstreeks zaken met Sony, nu moet dat via de tussenhandel. Sony bedient alleen de grote ketens rechtstreeks. Het draait om de macht van de grote getallen."

Bestaat Kroese over vijf jaar nog?

Kroese: "Ik maak me persoonlijk niet zo veel zorgen. Wat wij doen, wordt steeds zeldzamer. Daar móet een markt voor zijn."

Visser: " Ook ik heb er vertrouwen in. Het is wel cruciaal je zaak optimaal op orde te hebben en scherp te blijven op de ontwikkelingen in de branche. Wie dat niet doet, zit er over vijf jaar niet meer."

- www.kroese-online.nl

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.