Volledig scherm
Drukte op het Industrieplein in Nijmegen, onderdeel van de S100. © Gerard Verschooten

Nieuwe naam voor S100: filerijden op de Doorsteek, de Sunset Cross of de Periferiek?

pollNIJMEGEN - Geloof het of niet: een goede naam kán helpen tegen fileleed op de Nijmeegse rondweg S100. Dus vroegen we lezers van de Gelderlander een pakkende naam te verzinnen. Dat leverde een lange lijst suggesties op. 

Poll

Mijn favoriete naam voor de S100 (de Nijmeegse rondweg via de Energieweg en de Neerbosscheweg) is:

  • De Doorsteek (24%)
  • De Omtrek (6%)
  • De Achterom (4%)
  • De Omloop (7%)
  • De Sunset Cross (10%)
  • De NovioRom (2%)
  • De Verbinder (6%)
  • De Nijmeegse Periferiek (33%)
  • De Cirkel (2%)
  • De Sluiproute (5%)
2134 stemmen

Het verhaal over lastige rotondes en fileleed op de S100, de route die de stad vanaf grofweg station Lent omringt tot aan de Nijmeegsebaan in Heilig Landstichting (via Energieweg en Neerbosscheweg), raakte een gevoelige snaar. Tientallen lezers gaven daarom gehoor aan onze oproep een pakkende naam te verzinnen voor de S100. 

Op verzoek van de gemeente deed bureau Goudappel Coffeng in 2018 uitgebreid onderzoek naar een goede doorstroming op de S100, nu én in 2023. 

Niet alle fileleed kan echter opgelost worden met simpelweg meer asfalt en 'slimme' verkeerslichten (medio 2020 zullen de verkeerslichten beter op elkaar worden afgesteld). In een tweede onderzoek, van ingenieursbureau Movares, staan aanvullende oplossingen voor de drukte op de rondweg. Noem ze 'zachte' maatregelen. Gebruikmakend van de psyche van weggebruikers.

‘Herkenbare naam helpt de doorstroming’
Movares denkt onder meer dat de S100 wel een pakkende bijnaam kan gebruiken. ,,Dat én een herkenbaar logo", zegt Marco Duijnisveld, smart mobility-adviseur bij Movares. Dat vergroot het rijcomfort: ,,Die naam en het logo op het wegdek werken als geruststellende bevestiging: u zit nog op de goede weg. Want lang niet iedereen weet waar de S100 precies loopt, en je moet ook een paar keer links en rechts afslaan om erop te blijven rijden.”

Liever niet, maar Henk van den Hurk ziet zich wel achter aansluiten op De Cirkel. Ook Guus Gaebler laat zich inspireren door de vorm van de S100: De Omtrek. Bekt goed, vindt hij, en wie Nijmegen in- en uitrijdt via deze rondweg, maakt toch een soort ‘omtrekkende beweging’.

Parijs
Jan Hubbers heeft een gemoedelijk antwoord op de stedelijke hectiek. Hij zou graag komen en gaan via de Achterom. Het Parijse schrikbeeld, Boulevard Périphérique levert volgens José van Hal-Lecluse een uitstekende Hollandse naam op: Periferiek Nijmegen. Of roepen we met die naam echt iets over onszelf af?

De ‘S’ in S100 is ook iets om over na te denken, zegt Duijnisveld. In het hoofd van de doorsnee-automobilist bekent A-weg: SNEL. ,,A-wegen zijn immers onze snelwegen." N-wegen staan in de collectieve beleving ook nog voor: opschieten. Maar bij S-wegen heeft bijna niemand een beeld. ,,De S100 zou eigenlijk beter de N100 zijn'', zegt Duijnisveld. ,,Maar N-wegen zijn van de provincie en historisch zo gegroeid. Dat aanpassen kan gevoelig liggen."

Quote

De naam en het logo op het wegdek werken als geruststel­len­de bevesti­ging: u zit nog op de goede weg

Marco Duijnisveld, Movares

Brainstormend kwamen veel lezers op dezelfde naam: De Doorsteek, ook omdat je die volgens iemand zo lekker op zijn Nimweegs d'n Deursteek kunt noemen. Of: de Omloop, de Verbinder, NovioRom en Sunset Cross.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.