Volledig scherm
De Graafseweg staduitwaarts. © Bert Beelen

Nijmeegse oppositie wil snel debat over Graafseweg: ‘Versmalling betekent meer toeteren, file en uitstoot’

NIJMEGEN - Zo’n beetje alle oppositiepartijen in Nijmegen willen dat de Graafseweg niet verder wordt versmald. Door de rijbanen terug te brengen van vier naar twee rijstroken, zou de bereikbaarheid van het centrum voor inwoners van stadsdelen Dukenburg en Lindenholt ernstig in het geding komen, zo stelt de oppositie.

Zij willen dat het onderwerp nog dit jaar aan bod komt tijdens de gemeenteraad. ,,Een smallere weg betekent meer toeteren, file en uitstoot", zegt VVD-raadslid Maarten Bakker. ,,De te verwachten groei van het wegverkeer die logischerwijs volgt uit de bevolkingsgroei, wordt door het college in de plannen volledig buiten beschouwing laten.”

Smaller

Onlangs kondigde het college van burgemeester en wethouders aan het stuk van de Graafseweg tussen de Rozenstraat (vlak achter de brug over het spoor) tot aan de Wolfskuilseweg flink aan te willen pakken.

Nu zijn er nog vier rijstroken, dat moeten er twee worden. Ook het tracé tussen de Wolfskuilseweg en Cavaljéweg gaat op de schop, als het aan het college ligt. Weliswaar blijft het aantal rijstroken daar intact, maar die worden  in de nieuwe opzet smaller.

In 2017 werd het deel van de Graafseweg tussen het Keizer Karelplein en de Rozenstraat al versmald.

‘Graafseweg kan groener’

De huidige indeling van de Graafseweg dateert uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Dat is inmiddels ruimschoots achterhaald, aldus het college. In de nieuwe opzet is meer ruimte voor de fietser, er wordt voorkomen dat automobilisten met hoge snelheid over de Graafseweg scheuren en het is prettiger wonen voor aanwonenden van de Graafseweg, zo klinkt het.

Bakker bestrijdt dat: ,,Parallel aan het betreffende stuk Graafseweg loopt de fietsstraat Hatertseveldweg. Dat is een succesvolle en veilige route. De leefbaarheid voor omwonenden kan daarnaast ook worden vergroot door de Graafseweg beter in te richten, onder meer door het gebruik van groen. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de vier rijstroken.” 

Behalve de VVD zijn ook Stadspartij DNF, PvdA, CDA, 50PLUS, Gewoon Nijmegen en VoorNijmegen.Nu tegen een verdere versmalling. Voorafgaand aan het debat houdt de VVD nog een informatieavond voor geïnteresseerde inwoners. 

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.